28 mars 2008

Maria Lang - En främmande man

Jag är säker på att jag läst En främmande man förut och glömt bort det, för när jag började läsa den igen verkade den väldigt bekant. Iallafall hela resan upp till ödegårdarna och den första dagen där; vem som var mördaren kom jag dock inte ihåg.

Nå, i En främmande man har Puck och Einar begåvats med inte bara ett utan två barn (det första fanns med redan i Mörkögda augustinatt). Tillsammans med Pucks pappa, Christer Wijk och Christers operasångerska (men ännu inte hustru), som krånglat sig in i handlingen i någon av de böcker jag inte läst, ska Puck, Einar och barnen tillbringa sommaren i en ödeby från 1700-talet utanför Skoga. Det är Eje och Christer som står för planerna, men Puck få en föraning om att allt inte står rätt till när det gäller de där planerna - och hennes föraningar bekräftas av flera andra personer som låter undslippa sig halvkvädna visor om att nånting mystiskt en gång hänt där ute i skogen.

Men hela sällskapet beger sig hursomhelst på sin semester, och den första dagen är allt frid och fröjd. Det är inte förrän först Einar och så småningom flera andra i sällskapet måste ge sig iväg som det börjar hända besynnerliga saker. Och en natt träffar Puck på en främmande man...

Jag gillar Maria Langs deckare bland annat för att de är så lättlästa; max en timme eller så per bok. Dessutom är de mysiga och härligt femtiotalsaktiga, man riktigt känner familjevärderingarna strömma över en... Särskilt spännande kan jag dock inte säga att just den här boken var, förmodligen var det också därför jag glömt bort att jag redan läst den.

Inga kommentarer: