4 mars 2008

Bokfemman v. 10

Här var jag helt lost till att börja med, jag kunde inte alls komma på nåt särskilt tema som jag alltid kastar mig över. Men så kom jag faktiskt på ett!

Veckans ämne är favoritämne/tema. Nämn din topp 5 av böcker som innehåller ditt favoritämne/tema.
  • Morgan Spurlock - Jag och extra allt. Jag tycker dock bättre om den engelska titeln Don´t Eat This Book, men jag har ju läst den på svenska så... detta är boken som Spurlock skrev efter att ha gjort filmen Supersize Me, för att utveckla och tydliggöra.
  • Michael Moore - Lägg ner! Spridda hot från en obeväpnad amerikan. Moores första bok, som även den blivit film: The Big One, som gjordes samtidigt som signeringsturnén för boken. Handlar bland annat om de amerikanska storföretagens ovana att sparka folk när de gjort enorma vinster.
  • Barbara Ehrenreich - Barskrapad. En wallraff-undersökning av låglönearbetarnas villkor i USA (dock omkring 10 år gammal, men jag tror inte att villkoren blivit särskilt mycket bättre).
  • Eric Schlosser - Snabbmatslandet. Denna dissikering av den amerikanska livsmedelsindustrin, i synnerhet köttindustrin och snabbmatsjättarna, skulle definitivt få mig att bli vegetarian om jag bodde i USA.
  • Michael Moore - Korkade vita män. Moore rasar (för att använda ett utslitet uttryck från Den Vetenskapliga Tidskriften Aftonbladet) mot det politiska systemet och allt annat han tycker är fel. Underhållande och upprörande.
Så vad var mitt tema? Böcker om amerikanska missförhållanden, kanske särskilt med tonvikt på snabbmatsindustrin, förstås! Jag är mycket anti-USA och kan diskutera frågorna som presenteras i ovanstående böcker i timmar =).

Och jo, jag gillar alla Michael Moores dokumentärer.

Inga kommentarer: