25 november 2007

Varför är det så svårt

...att hitta bra böcker nuförtiden? Jag tycker att jag lägger ifrån mig i princip varje bok jag börjar läsa numera. Började med Ib Michaels Påven av Indien, efter mindre än ett kapitel iddes jag inte läsa mer. Började med Kate Mosses Labyrinten, den är väl inte helt avfärdad än men jag har börjat lessna lite på alla Da Vinci-kodenkopior - ägnade några månader i våras åt att läsa det mesta i den stilen som jag kunde hitta: Javier Sierras Nattvardens hemlighet, Raymond Khourys Den siste tempelriddaren (har fortfarande inte läst ut den), Ian Caldwells Den sista hemligheten, Julia Navarros De stummas brödraskap, Sam Bournes De rättfärdiga... med flera. Mysteriet på Willoughby Chase är inte lika bra som för 15 år sedan (surprise!), nu känns den ganska platt och ointressant. I Kulla-Gulla irriterar jag mig på de självgoda rikemansbarnen (och den extremt rigida tant Emily).

Bah. Måste hitta nån bra deckare eller liknande.

Inga kommentarer: