12 november 2007

Tess Gerritsen - Syndaren

Aha, ny (eller, jag har iallafall inte hört talas om henne tidigare) kvinnlig deckarförfattare! Egentligen var det Blint raseri jag var ute efter (det var nån som bloggade om den, tror jag?) men den verkar vara omöjlig att få tag i så det fick bli Syndaren istället.

Syndaren handlar om rättsläkaren Maura Isles, en vacker och iskall kvinna som går under namnet "Dödens drottning" på jobbet, och kriminalassistent Jane Rizzoli som mer eller mindre är Mauras raka motsats - hetlevrad, rufsig and so forth. Det enda de har gemensamt verkar vara att de är stenhårda kvinnor i mansyrken.

Nå, hur som helst, Syndaren börjar med att doktor Isles och Rizzoli blir kallade ut till en makaber mordplats - ett kloster, där en ung nunna hittats död och en äldre nunna svårt skadad. Några dagar senare hittas ett annat kvinnolik, med vanställt ansikte och amputerade händer och fötter, som verkar ha ett samband med nunnorna. Isles och Rizzoli måste försöka lösa gåtan innan fler människor stryker med.

Tess Gerritsen verkar försöka gå lite i Patricia Cornwells fotspår (jag håller med om att Cornwell var mycket bättre förr, och att hon bytte perspektiv från första till tredje person var bara uselt). Maura Isles är faktiskt ganska lik Kay Scarpetta, åtminstone till sättet. Rizzoli är dock ett dåligt substitut för Pete Marino =). Det var kanske inte den mest orginella deckare jag läst, och jag förstår inte vad titeln Syndaren syftade på - vem var syndaren? Den unga nunnan (då borde det varit Synderskan, fast det är ju en översättning av The Sinner, som ju kan syfta på en kvinna lika gärna)? Mördaren? Det kan ju knappast vara Isles eller Rizzoli...

Men jag ska iallafall försöka få tag på Blint raseri också, och gärna nån annan av Gerritsens böcker. Nu när Cornwell fallit ifrån kan det behövas en ny bra kvinnlig deckarförfattare.

6 kommentarer:

Marianne sa...

"Body Double" rekommenderas!
Jag vill inte avslöja för mycket av handlingen, men Maura får en rejält obehaglig överraskning som drabbar henne personligen.
"Vanish" står i hyllan, den handlar tydligen om människohandel.

Sedan har jag ett svagt minne av att ha läst "Harvest".

Jag hittade precis nu hennes hemsida med blogg och allt.
Hmm, jag skulle ju ägna morgonen åt bokföring... :-)

Anonym sa...

Tess Gerritsen är ett fullgott alternativ till Patricia Cornwell nu när hon gått och blivit kass, tycker jag. Kämpar mig plikttroget genom Book of the Dead, och den är marginellt bättre än böckerna innan, men läslusten är helt borta - jag läser bara för att med 100% tillförlitlighet kunna säga att Cornwell tappat stinget för gott, inte för att intrigen är särskilt spännande.

Jag har läst ett gäng av Gerritsens Maura Isles-deckare och håller nog Body Double och The Sinner högst. Kan även rekommendera senaste Maura Isles-deckaren, The Mephisto Club.

Har du läst Karin Slaughter förresten? (Väldigt passande namn för en deckarförfattare, eller hur? Det måste väl nästan vara en pseudonym?) Hon skriver rejält blodiga och läbbiga deckare i lite samma stil, med en kvinnlig läkare i fokus. Helt okej!

Marianne sa...

Det enda jag har läst av Slaktarkarin är "Triptych", men den var inte så värst mycket att ha.
Ingen kvinnlig läkare i den, dock.

Anonym sa...

Jo, jag har läst en bok av Karin Slaughter, Hjärtslag (vet inte vad den heter på engelska) tror jag att det var. Den var ganska... äcklig.

Anonym sa...

Marianne: Triptych är en fristående roman, men i vanliga fall figurerar en kvinnlig läkare i hennes deckare. Lustigt att du skulle nämna Triptych förresten, för jag funderar på att läsa den i helgen. Den har legat och samlat damm i min bokhylla bra länge nu. Säger du att jag ska låta dammet fortsätta föröka sig?

Marianne sa...

Översättarhelena och jag hade (från början) olika uppfattningar om Triptych.
Här skrev jag lite kort om den:
http://marremakro.blogspot.com/2007/07/slaktarkarin-och-de-tta-trgalgarna.html


(Trött och hungrig, annars hade jag knåpat ihop en länk)