30 november 2007

Eva Ibbotson - Spökena från Carra

Jag började på Täcknamn Shakespeare : Edward de Veres hemliga liv igårkväll, men det var så infernaliskt liten text i pocketutgåvan att jag inte orkade läsa den så sent på kvällen. Istället tog jag Spökena från Carra som är en lagon komplicerad barnbok =).

Soökena på Carra handlar om tolvårige Alex McBuff, den siste lairden (lorden) av Carra. Han dras med pengabekymmer och måste därför sälja slottet Carra, ett äkta, mycket förfallet skotskt slott. Köparen är Hiram C. Hopgood, en amerikansk miljonär, som köper slottet på ett villkor - där får inte finnas några spöken! Mr Hopgood är nämligen rädd att hans lilla dotter, Helen, som har varit sjuk i polio, ska få se ett spöke och bli skräckslagen.

Det stället förstås till problem. Eftersom Alex är föräldralös har han blivit uppfostrad av sin gammelmoster Geraldine - och av slottet Carras spöken: vikingen Krok Digerbuk, den viktorianska guvernanten miss Spinks, den rullstolsbundne vampyren farbror Lafsen, poltergeisten Flossie och Helveteshunden Cyril. När slottet ska säljas ber Alex dem att flytta till hans släkting, som bor i ett stort slott i England. Problemet är bara att där finns det redan tre spöken, och de är rent outhärdligt snobbiga.

Spökena beger sig tillbaks till sitt älskade Carra, bara för att få se det nedmonterat i containrar. Det ska skeppas till Texas! De gömmer sig bland byggstenarna och följer med över Atlanten...

Eva Ibbotson skriver fantastiska barnböcker om spöken, häxor och modiga barn, böcker som bland annat varit inspirationen till Harry Potter-serien. Spökena från Carra är hennes fjärde barnbok (hon skriver även böcker för vuxna); några andra titlar, som man bara måste läsa!, är Häxtävligen, Ingen vanlig häxa och Den stora spökräddningen. Jag rekommenderar dessa böcker till alla över, tja, nio år eller så =).

2 kommentarer:

Jessica sa...

Hägtävlingen är en av de bästa böcker jag läst! Läste den när jag var nio eller så, för första gången och massa gånger när jag var liten. Läste om den förra året och blev helt överrumplad av hur bra den fortfarande är. Rekomenderas, även av mig, till alla! Har bara läst Den stora spökjakten av Ibbotson utöver Häxtävlingen, den tycker jag inte är lika bra. Bra, men inte lika!

Martina sa...

Jag har alltid tyckt att Den stora Spökräddningen är bäst, men Häxtävligen är bra den också...