9 november 2007

Gamla favoriter

Jag har snöat in på mina gamla favvoböcker från barn- och ungdomen; häromdan hittade jag hela Kulla-Gullaserien (som jag älskade för sisådär 15 år sedan) på bibblan. Klart att jag var tvungen att låna och läsa dem igen, och samtidigt passade jag på att låna några andra böcker som jag läste när jag var liten - Längtans gåta av Lotta Åhall (första SF jag läste, tror jag), Mysteriet på Willoughby Chase av Joan Aiken och Spökena från Carra av Eva Ibbotson (gillar alla hennes böcker om spöken och häxor). Nästa projekt blir att läsa om hela Lilla huset på prärien-serien.

Vilka böcker läste ni när ni var små? Vilka kommer ni ihåg fortfarande?

11 kommentarer:

Fröken Nina sa...

Åh! Mysteriet på Willoughby Chase älskade jag och läste om och om igen!

Sedan blev den en hel del Kulla-Gulla, Kitty, Anne på Grönkulla och Miranda. Starka kvinnor! =)

Anonym sa...

Miranda? Nu är det nåt jag missat...

Fröken Nina sa...

Miranda var väl egentligen när jag var lite yngre. Men Kerstin Sundh har skrivit böckerna.

Amoroso sa...

Maria Gripes alla böcker!! Nostalgitripp :-)

Marianne sa...

Kulla-Gulla, Lilla huset på prärien, Svarta Hingsten är de första jag kommer att tänka på.

Dessutom förstås böckerna om Mats och Päivi, alias Dunder&Brak, av Hans-Erik Hellberg.

Lotta, Kitty, och så böckerna om tre pojkar som löste mysterier. En av killarna hette Jupiter (!) och höll till i en husvagn full med prylar, men mer minns jag inte.

Martina sa...

Amoroso: jag har inte läst Skuggserien som alla verkar höja till skyarna, men däremot gillar jag Tordyveln flyger i skymningen och Agnes Cecilia.

Marianne: Jag läste också Kitty-böcker, och böckerna som du inte kommer ihåg titeln på är Tre deckare-serien (Wahlströms ungdomsböcker med gröna ryggar) som jag gillade skarpt mellan 6 och 12 års ålder =). De andra två pojkarna hette Peter och Bob och var andre deckare respektive forskning&arkiv-ansvarig (Jupiter var förste deckare). Husvagnen var deras huvudkvarter.

Marianne sa...

Juppe Jones! Ja, nu minns jag mer och mer av de böckerna.


För övrigt klar med första delen i Sansoms Shardlakeserie, kom och kika!

Anonym sa...

Jag tror nog att jag tyckte allra mest om Ole Lund Kirkegaards böcker. Minns att jag kunde sitta och skratta så att tårarna rann. Har tyvärr sökt efter dessa böcker utan resultat :( Har du någon aning vars jag kan få tag på dom?

Anonym sa...

De finns på Bokbörsen, www.bokborsen.se.

Anonym sa...

Hej,
Det är jag som är Lotta Åhall, som alltså skrev "Längtans Gåta"...

Anonym sa...

Nej vad tufft! Jag gillar verkligen din bok =).