29 november 2007

Douglas Coupland - Microslavar

Ibland läser jag om böcker, istället för att läsa nya (eller, ibland... snarare hela tiden). Fast jag skriver inte upp dem på min läser just nu-lista och jag bloggar inte om dem, för det mesta.

Men nu var det så himla länge sen jag bloggade om en bok att jag faktiskt tänker skriva om en som jag redan läst flera gånger =). Tada! Jag ger er: Microslavar av Douglas Coupland. Uppmärksamma läsare har redan förstått att det här är min favoritbok, och jag läser den lite då och då ungefär som andra ser feelgood-filmer.

Microslavar utspelar sig i USA i mitten av 90-talet, när IT-boomen var som störst och Microsoft var det coolaste företaget på jorden. Dan är 26 år och jobbar som programmerare på Microsoft. Han bor i ett hus med ett gäng andra människor som också är 20-nånting och jobbar på Microsoft - Susan, Michael, Todd, Abe och Bug (som faktiskt är 31). De är allihop extremt nördiga och besitter sociala färdigheter i olika hög grad.

Dan blir kär i Karla, som också jobbar på Microsoft (ni ser det genomgående temat här va?), och som bor i ett likadant "tönthus" lite längre ner på Dans gata. När Michael (urtypen för en töntig dataprogrammerare i kortärmad skjorta á la Dilbert) bestämmer sig för att flytta till Silicon Valley flyttar Karla in i hans tomma rum. Några månader senare kommer ett brev från Michael, med ett jobberbjudande till hela gänget - Michael har startat sitt eget företag för att utveckla ett nytt program som han kallar Oop!; ObjektOrienterad Programmering. Han bor i Dans föräldrars (!) gästrum och han vill att hela gänget slutar på Microsoft och kommer till Silicon Valley.

Det är, mer eller mindre, hela handlingen. Dan och gänget beslutar sig för att ta språnget, och hela boken handlar om deras arbete med Oop!, deras vänskap, Dans föräldrar, vad de gör när de i sällsynta fall INTE arbetar... och det är helt fantastiskt. Och jo, boken är skriven i dagboksform, av Dan.

jPod, släng dig i väggen. Det här är orginalet och det är bäst.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Och jag som läser jPod just nu, och tycker den är helt okej! Alltså borde jag leta rätt på Microslavar...

Martina sa...

Nej men, har du hittat hit =). Ja, du borde absolut läsa Microslavar också.