30 november 2007

Pockettoppen på Aftonbladet

Ni vet, den där på Aftonbladet Böcker som kommer från Svensk Bokhandel. Vet ni vilka tio pocketböcker som säljs mest i Sverige? Gör ni? Nå, jag ska berätta det iallafall.

Det är:
  1. Stieg Larsson - Män som hatar kvinnor
  2. Stieg Larsson - Flickan som lekte med elden
  3. Jens Lapidus - Snabba cash
  4. Linda Olsson - Nu vill jag sjunga dig milda sånger
  5. Mia Törnblom - Mera självkänsla!
  6. Khaled Hosseini - Flyga drake
  7. Camilla Läckberg - Olycksfågeln
  8. Liza Marklund - Nobels testamente
  9. Paulo Coelho - Pilgrimsresan
  10. Mia Törnblom - Självkänsla nu!
Är det någon nuförtiden som inte väljer böcker utifrån vad som finns på topplistan? Jag skulle kunna tänka mig att läsa en, och endast en, av dessa böcker, nämligen Flyga drake. Jag är svårt allergisk mot sånt som "alla" läser/ser/gör. Har förmodligen nånting att göra med uppväxten med en mamma som aldrig godkände "men alla andra får/har/gör ju" som ett argument.

Och var det förresten någon annan än jag som tyckte att rufsfrillan Mia Törnblom fick oförtjänt reklam i senaste avsnittet av Lyxfällan?

8 kommentarer:

Barnboksbloggen sa...

Jag har läst fyra böcker på listan; båda av Stieg Larsson, "Självkänsla nu" samt "Nobels testamente". Skulle jag ha läst dem även om inte "alla" pratade om dem? Jag vet inte, det är nästan omöjligt att svara på. Klart man får boktips och inspiration från alla möjliga håll. Ibland är det ju kul att läsa böcker som diskuteras mycket också, så man har koll. Men annars så brukar jag nog vara duktig på att välja böcker bortanför alla topplistor. Jag kan tänka mig att läsa "Snabba cash" och "Flyga drake".

Martina sa...

Jag har inget emot att folk läser ovanstående böcker (jag tycker det är bra att folk läser, oavsett vad det är). Men jag blev lite irriterad över den där topplistan, för det är precis samma sak om man kollar på topplistan på Bokus, Adlibris och t.o.m. bibliotekets mest utlånade böcker den senaste månaden. Slätstrukna svenska deckare och självhjälpsböcker. Ingenting annat.

Country Girl sa...

Jag håller fullständigt med dig! Likriktningen när det gäller vad folk läser gör mig mörkrädd! Men vissa tänker ju att om så många gillar den och den boken måste den vara bra. Ungefär som att "10 000 flugor kan inte ha fel - är skit" som vi skämtade i min ungdom...
Möjligen Husseini och Linda Olsson, men de andra - aldrig. Inte ens med kniven mot strupen!

Fröken Nina sa...

Jag har läst fem av böckerna, fast bara en efter att den kommit på topplistan. =)

Du MÅSTE läsa Flyga Drake, men även hans senaste bok Tusen strålande solar. Seså, spring iväg och köp/låna nu! =)

Erika sa...

Även om jag har läst flera av böckerna på listan tycker jag också det är tragiskt att det bara är deckare och självhjälpsböcker. Det finns ju så mycket annat bra att upptäcka, varför låsa sig där liksom?

Jessica sa...

Och det är just därför som jag tycker alla bokbloggar är så fantastiskt! För de skiter i försäljningssiffor och man kan hitta både slätstrukna deckare och klassiker, borglömda favoriter, böcker ingen annan läst och så vidare på dessa fantastiska sidor. Fast visst bildas det en bokbloggskanon också, det måste man vara medveten om. Alltså, bokbloggarna läser varandra och tipsas av varandra. Men jag tror ändå att läsningen breddas. Om det nu promt är tips man går på, alltså!

Martina sa...

Klart att man går på tips till en viss del, det är därför jag blir så less på alla topplistor =). Inga tips där inte!

Och bokbloggskanon, ja, den finns absolut... vissa böcker hypas enormt på en blogg, fler läser den, den hypas ännu mer - men det är iallafall (för det mesta) inte konsumtionslitteratur som hypas.

Spectatia sa...

Flyga drake var väl ganska okej i mitt tycke. Det är den enda jag har läst från listan (länge innan jag såg den på någon lista), för i stort sett använder jag de här listorna som "läs inte"-tips. ;-)