19 november 2007

Bokfemman v. 47

Temat för veckans bokfemma är thrillers. Nämn dina 5 favoriter ur genren.
  • Thomas Harris - När lammen tystnar. Överlägsen i thrillergenren, och en förbaskat bra film blev det av den också.
  • Robert Harris - Faderland. Har namnet Harris något med en bra thriller att göra? Faderland är iallafall en lysande kontrafaktisk roman som utspelar sig i en värld där Hitler vann andra världskriget. Finns även den som film med Rutger Hauer i huvudrollen.
  • Dean R. Koontz - Viskningar. Koontz är nog snarare skräck än thriller (min Koontz-favorit Skymningsögon är definitivt det iallafall), men Viskningar, som är näst bäst, får vara med på den här listan ändå.
  • Stephen King - Signal. Också mer skräck än thriller (svårt tema det här!), men väldigt bra. Har vissa likheter med filmen 28 days later.
  • Jeffery Deaver - I samlarens spår. Deavers klart bästa bok. Denzel Washington och Angelina Jolie spelar huvudrollerna i filmen.
Jag läser nog inte så mycket thrillers (för mig antyder genren Tom Clancy och Robert Ludlum, sen finns det liksom inga fler thrillerförfattare enligt mig). Det blir nog snarare renodlade deckare eller skräck.

3 kommentarer:

Marianne sa...

Harris och Harris har jag inte läst någonting av, men de får vänta.
Jag röjde i hyllor och möblerade om lite i lördags, vilket innebär att det råder bokköpstopp ett tag framöver. Får väl se hur länge jag kan hålla mig, men det finns alldeles för mycket oläst hemma just nu.

Robert Harris är i varje fall gift med Nick Hornbys syster, det var egentligen bara det jag ville ha sagt :-)

*Malin* sa...

Thriller är riktigt svårt att begränsa. Jag tyckte med att det blev en del flirt med skräck, men å andra sidan är det inte alltid så lätt att avgränsa en genre. När börjar/slutar vad liksom?

Jag hade med Viskningar som alternativ först, men å andra sidan hade jag kunnat ta vilken som helst av hans böcker. :-)

Anonym sa...

Jag hade nog kunnat ta med Främlingar istället för Viskningar, men Viskningar var den första Koontz jag läste så den kommer alltid att vara lite bättre =).