25 maj 2010

Geek Pride Day

Jag la upp det här på min andra blogg igår, men jag tänkte dela med mig här också.

Från Wikipedia:

A manifesto was created to celebrate the first Geek Pride Day which included the following list of basic rights and responsibilities of geeks.

Rights:

1. The right to be even geekier.
2. The right to not leave your house.
3. The right to not have a significant other and to be a virgin.
4. The right to not like football or any other sport.
5. The right to associate with other nerds.
6. The right to have few friends (or none at all).
7. The right to have all the geeky friends that you want.
8. The right to not be "in-style."
9. The right to be overweight and have poor eyesight.
10. The right to show off your geekiness.
11. The right to take over the world.

Responsibilities:

1. Be a geek, no matter what.
2. Try to be nerdier than anyone else.
3. If there is a discussion about something geeky, you must give your opinion.
4. Save any and all geeky things you have.
5. Do everything you can to show off your geeky stuff as though it were a "museum of geekiness."
6. Don't be a generalized geek. You must specialize in something.
7. Attend every nerdy movie on opening night and buy every geeky book before anyone else.
8. Wait in line on every opening night. If you can go in costume or at least with a related T-shirt, all the better.
9. Don't waste your time on anything not related to geekdom.
10. Befriend any person or persons bearing any physical similarities to comic book or sci-fi figures.
11. Try to take over the world!

Och så några reflektioner jag kastade ur mig i kommentarerna till Bokbabbels inlägg om Internationella nörddagen:
"Böcker är ju helt klart mer okej att nörda sig med, så okej att man knappt ses som en nörd (om man inte läser väldigt specifika genres, främst fantasy/sci-fi och graphic novels). Bilar och sport är också helt okej att nörda ner sig i och det ses inte alls som nördigt utan snarast som ganska coolt.

Datorer däremot... eller rollspel/Magic the gathering/Warhammer/lajv och så vidare. Det är sånt som bara "nördar" håller på med. Men egentligen är man ju lika nördig oavsett hur socialt acceptabelt ens "nörderi" är.

Och jo, att vara nörd ÄR att grotta ner sig så totalt i detaljerna att man missar helheten.* Det är därför bara en äkta nörd kan diskutera huruvida Leia och Luke skulle ha kyssts även om de vetat att de var syskon en hel kväll OCH bli väldigt upprörd under tiden. (För närmare referens, se Fanboys). En icke-nörd hade släppt ämnet sen länge. Eller inte ens fått för sig att prata om saken.

Alla duktiga programmerare är nördar. Ingen annan orkar sitta och skriva tusentals rader med kod där varenda tecken måste vara rätt."

*Apropå citatet i Bokbabbels inlägg, sagt av baristan Johan Ekfeldt angående hans "kaffenörderi": "En nörd för mig är någon som snöar in så mycket på detaljerna att han missar helheten."

Dagen till ära har jag på mig en t-shirt från Threadless med texten "When you think about it, all galaxies are far, far away" i det klassiska Star Wars-typsnittet. Med tanke på att Geek Pride Day instiftades för att fira årsdagen av urpremiären av Star Wars: A New Hope så tyckte jag att det var passande. Ikväll blir det antingen Return of the Jedi (jag såg A New Hope samt The Empire Strikes Back för inte så länge sen...) eller några avsnitt Arkiv X. Det gäller att passa på att nörda sig när det nu finns en hel dag för det. ;) Hrm, som om jag inte passade på att göra det när som helst...

Jo, jag är medveten om att det är Towel Day också. Men att bära runt på en handduk hela dan är lite besvärligt ibland.

3 kommentarer:

Bokbabbel sa...

det är lite charmigt att nörddagen och handduksdagen råkar infalla samtidigt!

Kanske bokbloggarna kan hjälpa oss se helheten då de erbjuder andra perspektiv än det man själv snöat in sig på? :)

Lisa sa...

Hej!
Ser att du läser "Kraken" hur är den? :) Har inte läst nånting av Miéville men har idag beställt "Perdido Street Station" - något du har läst? Fin blogg förresten, hittade "Kraken"-författaren tack vare din blogg. :)

Martina sa...

Bokbabbel: särskilt som det faktiskt är en ren slump att de båda infaller samtidigt. =)

Lisa: jag har inte hunnit så långt i Kraken än, bara ett par kapitel, men jag gillar det lilla jag läst. Perdido Street Station var fantastiskt bra IMO, jag hoppas att du kommer att tycka det också! Roligt att du gillar bloggen. =)