24 maj 2010

Exodus

Jag råkade visst beställa en bok idag på Book Depository - Exodus av Julie Bertagna (som jag alltid tror heter Bergtagna, som om hon blivit bortrövad av Bergatrollet...). Jag såg den i ungdomshyllan när jag ställde upp böcker, på svenska då förstås, men jag föredrar att läsa (engelska) ungdomsböcker på engelska eftersom det känns som att svenska översättare gärna använder ett enklare språk.

Jag hittade den hyfsat billigt på Book Depository, men om man vill läsa den på svenska så finns den i pocket på Adlibris. 39:- eller så.

Det finns dessutom en uppföljare, Zenith, och jag hoppas på att Exodus är bra så att jag kan köpa uppföljaren också. =) För övrigt så borde Exodus passa bra in i Lyrans dystopiutmaning, hör här:
Less than a hundred years from now, the world as we know it no longer exists. Cities have disappeared beneath the sea, technology no longer functions, and human civilization has reverted to a much more primitive state

On an isolated northern island, the people of Wing are trying to hold onto their way of life—even as the sea continues to claim precious acres and threatens to claim their very lives

Only fifteen-year-old Mara has the vision and the will to lead her people in search of a new beginning in this harsh, unfamiliar world.

Inga kommentarer: