7 maj 2010

En dystopisk sommar

Lyran föreslår en läsutmaning till sommaren: dystopier och postapokalyptiska berättelser. Jag gillar sånt, trots all angst och trots att man ibland måste överdosera disneyfilmer eller Jane Austen för att kompensera för misären, så jag hakar på.

Lyran har en lista med förslag på titlar; dystopier, postapokalyps och liknande. Av dessa böcker har jag läst de fetstilade och är sugen på de gröna.

1984 - George Orwell (äger, eller rättare sagt sambon äger)
Du sköna nya värld - Aldous Huxley
Vägen - Cormac McCarthy (äger)
Never let me go - Kazuo Ishiguro
Oryx och Crake - Margaret Atwood (äger)
Kallocain - Karin Boye (äger)
Processen - Franz Kafka
Blindheten - José Saramago (äger)
Väggen - Marlen Haushofer
Fahrenheit 451 - Ray Bradbury (äger)
Tjänstekvinnans berättelse - Margaret Atwood (läst halva, men gillade inte)
Hungerspelen - Suzanne Collins (äger)
I morgon när kriget kom (romanserie) - John Marsden
På stranden - Nevil Shute
Toffs bok : med kommentarer av Muham Bentson - Kalle Dixelius
Flugornas herre - William Golding
Camp Concentration - Thomas M Disch
Fugue for a Darkening Island - Christopher Priest
Honmänniskan - Joanna Russ
The Stepford Wives - Ira Levin (äger)
Gullivers resor - Jonathan Swift (äger)
I de sista tingens land - Paul Auster
W eller minnet av barndomen - Georges Perec
Aniara - Harry Martinson

Så, det finns alltså potential för åtminstone fem dystopier i sommar - de fem jag äger. (Men eftersom jag känner mig själv så vet jag ju att det är lite optimistiskt att tro att jag skulle läsa allihop. Ja ja. Minst en ska jag väl kunna ta mig igenom.) Jag måste nog gå igenom oläst-hyllan för att se om jag inte kan skrapa fram nån mer dystopi också.

*Uppdatering* Fler dystopier/"efter katastrofen":

Pestens tid - Stephen King (äger)
I am Legend - Richard Matheson (äger)
V for Vendetta - Alan Moore (graphic novel)
Against the Day - Michael Cronin (mest alternativhistoria kanske - om Nazityskland vunnit WW2. Äger, hur som helst.)
Faderland - Robert Harris (samma som ovan, äger den också)
Enhet - Ninni Holmqvist (efter tips i kommentarerna hos Lyran, tänkte inte på den själv. Äger.)
The Windup Girl - Paolo Bacigalupi
Efter floden - P.C. Jersild
Forest of Hands and Teeth - Carrie Ryan

3 kommentarer:

MariaH sa...

Upptäckte att jag faktiskt läst åtta av titlarna även om vissa var för vääääääääääääldigt längesedan. Blev lite nyfiken på ett par så man skulle kanske haka på? (som om jag behövde fler lästips just nu?)

Martina sa...

Hehe, man behöver alltid fler lästips. =)

Morrica sa...

Oryx and Crake är helt underbart!