17 mars 2010

Anne Holt - Frukta inte

Jag är inte den enda som recenserar Anne Holts senaste deckare Frukta inte såhär på släppdatumet. Några av de andra recensionerna har jag läst, och det jag fäste mig vid var det Boktoka skrev om kapitelnamnen och att de syftar på boktitlar. Jag kan ärligt säga att jag aldrig skulle ha tänkt på själv, för jag tänkte inte ens på det fastän jag visste om det (hade bara läst 2/3 av boken tills idag). Jag kan inte ens påminna mig om att det fanns kapitelrubriker.

Frukta inte är det första jag läser av Anne Holt, och det var kanske inte så lyckat med tanke på att Holt - som Boktoka också skrev om - på några ställen avslöjar lösningen i ett par av de tidigare böckerna (lyckligtvis inte lösningen i 1222 över havet, som jag har stående i bokhyllan). Inget bra knep.

Men, förutom detta så tyckte jag att Frukta inte var en riktigt bra deckare. Ganska många personer att hålla reda på, men Holt lyckas ändå rätt bra med att hålla isär trådarna. Vissa personer var förstås roligare än andra; jag gillade Silje Sørensen och Inger Johanne Vik bättre än Marcus Koll, till exempel. Ämnet - hatbrott - är också väldigt "i tiden" (skrämmande nog) även om vinkeln i boken känns nästan lite väl overklig... men det värsta är att det är den antagligen inte alls. Som författaren själv skriver i efterordet: nästan all fakta om olika hatgrupper som förekommer i Frukta inte är sann.

Jag kan rekommendera Frukta inte för alla deckarläsare, och jag tror nog att jag själv kommer att läsa mer Anne Holt i framtiden. Åtminstone 1222 över havet. =)

Inga kommentarer: