15 november 2009

Marek Krajewski - Vålnader i Breslau

Vid första anblicken verkade Vålnader i Breslau vara precis i min stil; en deckare som utspelar sig i mellankrigstidens - nåja, väldigt nära första världskriget, närmare bestämt 1919 - Breslau, en stad mitt i dåtidens gigantiska tyska rike (numera den polska staden Wroclaw).

Tyvärr så levde boken inte upp till mina förväntningar. Till att börja med så är huvudpersonen, kriminalassistent Eberhard Mock, en stereotyp polis på sedlighetsroteln som varken är särskilt sympatisk eller intressant att läsa om. Själva plotten är inte heller särskilt intressant och definitivt inte spännande, jag tyckte mest att den var tröttsam. Och som inte det var nog så använder författaren en så otroligt sliten kliché, nämligen den kursiverade mördaren, vilket ju bara är irriterande för den som läser mycket deckare. Man har ju stött på den kursiverade mördaren ett par gånger, om man säger så...

Så nej, ingen höjdare. Jag vet faktiskt inte varför jag ens iddes läsa ut boken (som är den första i en serie med Mock som huvudperson, en serie som tydligen är mycket populär i Tyskland bland annat eftersom böckerna beskriver, utan att fördöma, en tid då Breslau var en av de största städerna i dåvarande tyska riket). Antagligen bara för att tiden den utspelar sig i faktiskt är ganska intressant - men det räcker ju inte för att göra en bra bok.

Inga kommentarer: