27 november 2009

Kan du leva utan böcker?

Ju fler ja-svar, desto mer beroende.

1. Är du ständigt försjunken i tankar om litteraturen?
Nej. Eller, det beror på. Men jag är nog mer försjunken i tankar om tv-serier.

2. Tycker du att en tillvaro utan böcker vore begränsad, tråkig och intetsägande?
Ja. Självklart. Vad gör folk som inte läser? (Fast jag ser ju väldigt mycket film och serier också, förstås.)

3. Blir du rastlös och irriterad när du inte får läsa?
Ibland. När sambon (eller nån annan) kommer och vill prata med mig när jag läser, till exempel.

4. Läser du för att få lindring när du mår dåligt?
Nej, mår jag dåligt så vill jag inte läsa, men en minnesvärd depp-period klämde jag 14 avsnitt av Bones på en dag...

5. Känner du att tiden aldrig räcker till för allt du skulle vilja läsa?
Ja. Så många böcker, så lite tid.

6. Kan du ha svårt att sluta läsa när du väl börjat?
Ibland, om det t.ex. bara är ett par kapitel kvar på en bra bok så är det svårt att lägga ifrån sig den även om klockan är alldeles för mycket.

7. Händer det att du låter bli att göra något du borde ha gjort för att läsa i stället?
Ja, om man nu tycker att man BORDE städa eller BORDE, tja, diska eller så. Men sånt kan man ju alltid skjuta upp. Ja, och BORDE sova, vilket är lite svårare att skjuta upp... När jag skrev uppsats så hände det att jag BORDE skriva, men läste (skönlitterärt) istället.

8. Har anhöriga eller vänner tyckt att du läser för mycket?
Ja, när jag var liten satt jag jämt med näsan i en bok, mamma fick nästan bokstavligen sparka ut mig för att leka...

Från Bokmania.

Inga kommentarer: