1 november 2009

Klassiska kvinnor: Victoria Benedictsson

Nu har vi kommit fram till den sista författarinnan i Klassiska kvinnor-utmaningen: Victoria Benedictsson.

Victoria Benedictsson föddes den 6 mars 1850 i byn Domme i Skåne. Hennes flicknamn var Bruzelius och familjen var lantbrukare.

Victoria var tidigt intresserad av att bli konstnär, och för att tjäna ihop pengar till konststudier i Stockholm tog hon tjänst som guvernant. Men när fadern, som först godkänt studierna, senare ändrade sig gifte sig Victoria istället med postmästaren Christian Benedictsson i Hörby. Hon var då 21 år gammal, hennes make 49 och änkling med barn.

Victoria började skriva under pseudonymen Ernst Ahlgren och försökte precis som alla författare vid denna tid bli uppmärksammad av den danske litteraturprofessorn och kritikern Georg Brandes. Det lyckades utomordentligt väl, och åren 1886-1888 hade de två ett kärleksförhållande som slutade olyckligt; Victoria begick självmord i Köpenhamn sommaren 1888. Man tror att detta beror på en kombination av det olyckliga förhållandet med Brandes och Victorias förtvivlan över det intellektuellt inskränkta liv hon tvingades leva i Hörby.

Victoria Benedictsson anses vara en av 1880-talets främst realistiska författare, jämte Strindberg. Moderna litteraturforskare betraktar henne som en tidig feminist. Hennes romaner skildrar bland annat äktenskapsproblematik och kvinnosaksfrågor; debutromanen Pengar handlar om en ung flickas alltför tidiga giftermål och hennes uppbrytande ur äktenskapet medan Fru Marianne handlar om hur den bortskämda stadsflickan Marianne slits mellan sin man, bonden Börje, och Börjes kultiverade vän Pål.

Hon ligger begravd på Vestre Kirkegaard i Köpenhamn, och gator i Hörby, Malmö och Stockholm har blivit uppkallade efter hennes pseudonym Ernst Ahlgren.

(Från Wikipedia.)

4 kommentarer:

snowflake sa...

Nu ska jag försöka hoppa på igen. Den står ju i bokhyllan, liten och fin.

Fia sa...

Ho ho ho! Hon var inte snygg hon! *asg* Nä vad ELAK jag är! Fy fia!

Vixxtoria sa...

Hon har en ganska stor roll i Anneli Jordahls bok Jag skulle vara din hund. Hennes sätt att skriva om Benedictsson fick mig att se henne på ett annat sätt.

Hennes självmord sägs också vara en inspirationskälla till Strindbergs Fröken Julie, något som PO Enquist gör en poäng av i sitt drama Tribadernas natt.

Det är fascinerande med en person som fått liksom ett eget liv inom andras bokpärmar.

Jag vill också läsa om henne. Jag har inte läst sedan gymnasiet. Pengar eller Fru Marianne tänker jag nog ta mig an först (fast det beror lite på vad biblioteket har inne; jag har inte kolllat ännu).

Jag ska hålla lite koll på vad ni läser och skriver om henne framöver.

Vixxtoria sa...

Hejsan!
Jag hade tänkt hänga på er läsning av Pengar, men biblioteket hade inte den inne, så det blev Fru Marianne i stället. Jag skrev lite om henne nu, om det är intressant i sammanhanget:

http://ombockersomjaghunnitlasa.blogspot.com/2009/12/emma-fran-eslov.html


Hur som vill jag gärna tacka för att jag via din utmaning äntligen fick tummen ur för att läsa den här Benedictsson-boken! Tack tack!