26 november 2008

Jeffery Deaver - Blunddockan

Blunddockan utspelar sig strax efter Tid att dö, vilket är den första boken där CBI-agenten Kathryn Dance förekommer. I Blunddockan har agent Dance istället fått en helt egen bok där Lincoln Rhyme och Amelia Sachs figurerar endast i periferin. Kathryn Dance är alltså agent för CBI (Californian Bureau of Investigation) och expert på kinesik, läran om kroppspråk och fysiskt beteende. Som kinesikexpert är hon en av CBI:s främsta förhörare.

Blunddockan börjar när Kathryn ska förhöra den dömde mördaren Daniel Pell. Han mördade en hel familj (förut den yngsta dottern, som låg och sov och därför kallades Blunddockan i pressen) för åtta år sedan och har suttit i ett maximum security prison sedan dess. Nu har CBI fått tips om ett annat mord begånget av Pell, och flyttar honom därför från fängelset till CBI:s lokaler för att Kathryn ska kunna förhöra honom.

Men någonting går snett, och Pell lyckas rymma. Nu måste Kathryn och hennes kollegor på CBI, delstatspolisen och även FBI fånga honom innan han försvinner för gott - eller, ännu värre, mördar någon annan. Men Daniel Pell är inte en vanlig brottsling. Han är en karismatisk sektledare som utan problem lyckas knyta trasiga människor till sig, och få dem att göra vad som helst för honom...

Jag gillar Jeffery Deavers böcker, även om han hade några lågvattenmärken där ett tag (jag var till exempel inte särskilt förtjust i vare sig Den tomma stolen eller Stenapan). I Tid att dö tyckte jag att han skärpte till sig bra och trots att jag hade flera uppehåll i Blunddockan för att läsa andra böcker så tycker jag att den definitivt hör till hans bästa. Spännande, med ett bra flyt - fast kanske lite för många slut? För många lösa trådar som skulle knytas ihop?

Det jag kan ha att anmärka på är språket, som känns taffligt (måste vara översättningen), och så börjar jag faktiskt vara lite less på konceptet den onaturligt listige psykopaten som känns lite uttjatat. Men eftersom Kathryn Dance är en så oerhört sympatisk huvudperson så kan jag faktiskt ha överseende med det. Jag hoppas att det kommer fler böcker med henne.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Härmed utmanar jag dig! ;)
http://fantasy03.blogg.se/2008/november/utmanad-igen.html

Martina sa...

Oj då, den listan har jag försökt svara på men inte kommit på åtta saker i nån av kategorierna... men jag ska försöka igen.