12 juni 2008

Sakyo Komatsu - Japan sjunker

Som ett led i min "läsa böcker av författare från andra länder än Sverige, USA och Storbritannien"-plan lånade jag en japansk science fiction från biblioteket - Japan sjunker av Sakyo Komatsu, från 1973.

Precis som titeln antyder så handlar boken om att Japan håller på att sjunka. Toshio Onodera från byrån för undervattensarbete (eller nånting i den stilen) skickas ut till en liten ö utanför Japans södra kust som helt utan förvarning sjunkit ner i havet. Detta visar sig vara den första etappen i Japans förestående undergång, och tillsammans med flera forskare bildar Onodera en grupp som ska ta fram en uppskattning för hur lång tid Japan har kvar, samt en plan för evakuering.

Tyvärr så är Japan sjunker inte alltför intressant - jag säger tyvärr, därför att jag gärna hade velat att den skulle vara bra. Den påminner om vilken katastroffilm som helst (Day after Tomorrow etc.) vilket inte fungerar så bra i bokformat. Det finns en hint om en mer spännande historia; Komatsu nämner en " stor orm" ner i en djuphavsgrav, men jag vet inte om han verkligen menar en orm, dvs. någon sorts monster, eller om det är en metafor för en ås på havsbottnen eller något annat. Hur som helst följs detta inte upp - synd, för detta tema hade gjort boken så mycket bättre.

I slutändan kan Japan sjunker vara värd att läsa just för att det är en japansk science fiction, inte för att det är en särskilt bra bok.

Inga kommentarer: