29 juni 2008

Dagens surkärring

... för att travestera lite på bokhore-Helenas Häxan Surtant. Häromdan fick jag några kommentarer i vilka någon ville göra reklam för en tävling och en bok som kommentatorsskribenten nyligen publicerat. Dessa kommentarer tog jag bort, men det föll tydligen inte skribenten i smaken eftersom jag senare fick ett mail med en förfrågan om var kommentarerna tagit vägen. Därför tänkte jag besvara den frågan här.

Jag vill inte ha kommentarer (eller e-post) som består av reklam för en egen bok, tävlingar eller kommersiella bloggar. Såna kommentarer betraktar jag som spam, och plockar bort. Andra kommentarer som jag plockar bort så fort jag ser dem är såna som innehåller påhopp eller elakheter, och det är jag och ingen annan som bestämmer vad som är påhopp eller elakheter. Än har ingen lag om bloggkontroll gått igenom, och ingen som läser min blogg har någon automatisk replikrätt.

Däremot är det alltid roligt med snälla och glada kommentarer, kommentarer som innehåller konstruktiv kritik och annat smått och gott som folk vill delge mig och andra läsare!

3 kommentarer:

Country Girl sa...

Gud vad bra! Väl rutet! Jag hatar också när idioter gör reklam för sin egen blogg på MIN blogg (om det inte är direkt relaterat till det jag själv skrivit, exempelvis en länk till ett inlägg om samma bok et c).
Jag minns en kommentar från en "Gunilla" som ville göra reklam för både sin bok och sin blogg i min kommentarsruta. Irriterande eftersom hon inte sagt något varken förr eller senare.

Det är verkligen rena skräpposten och jag brukar göra precis likadant - tar bort dem direkt.
Och vilken fräckhet att ifrågasätta att du tog bort det!

Martina sa...

Ja, visst är det irriterande? Jag kände att jag var tvungen att skriva nåt i ämnet, och kanske kväva dylika tilltag i sin linda.

Och som du skriver så är det ju skillnad på reklam och reklam - om det är någon som t.ex. vill göra en uppmärksam på att de recenserat samma bok så är det ju inte samma sak som om någon bara vill göra reklam för sig.

Erika sa...

Håller helt och hållet med! Kommentarerna är till för att (hello?!) kommentera - inte för att göra reklam. Jag skulle heller inte tveka en sekund att ta bort sådana inlägg. Vi är inga jävla reklampelare!