6 juni 2008

Agatha Christie - Peril at End House

När jag började läsa Peril at End House insåg jag att ja, även den hade jag läst tidigare på svenska (med titeln Badortsmysteriet). Det är inte så konstigt egentligen, för när jag gick i mellanstadiet hade jag en ganska lång Christie-period där jag plöjde igenom allt jag kunde få tag på. Följaktligen är det inte många av hennes böcker som jag missat.

I Peril at End House får läsarna återigen träffa Hercule Poirot och hans gamle vapendragare Hastings. Eftersom det är en av de senare böckerna är Poirot officiellt pensionerad (men som vi vet gör hans ständigt comeback!) och Hastings sedan flera år bosatt i Sydamerika med sin hustru. För tillfället är han dock på besök i England och semestrar tillsammans med Poirot på Hotel Majestic i St. Loo.

I närheten av Hotel Majestic ligger ett stort gammalt hus med namnet End House, och på End House bor en ung kvinna som Poirot och Hastings stöter på av en händelse - när hon nästan blir skjuten i hotellets trädgård. Poirot börjar naturligtvis undersöka saken, och det visar sig att kvinnan utsatts för flera mordförsök de senaste tre åren. Vem är det som vill döda henne, och varför?

Tyvärr mindes jag slutet efter ungefär en tredjedel av boken, vilket var synd - då var den ju inte hälften så spännande, trots att plot-twisten i Peril at End House är en av Christies bästa. Hon är ju ganska förtjust i oväntade lösningar och att saker inte är vad de ser ut att vara, och i Peril at End House är det inte bara Hastings utan även Poirot som låter sig luras ända till sista kapitlet.

Inga kommentarer: