25 juni 2008

Böcker A-Ö: W

F.d. Bokfemme-Malin har kommit på en ny bokutmaning till oss stackars bokbloggare som bara längtat och längtat efter fler utmaningar =). Denna gång är det Böcker A-Ö som är utmaningen, och den första bokstaven är W! Tanken är att man ska nämna både en författare och en bok på W - något man "gillar, avskyr, skrattar åt, gråter till, skräms av" (fast kanske inte på samma gång...).

Ja, W var ju inte den lättaste bokstaven i alfabetet - det tog lite funderande innan jag löste uppgiften.
  • Författare: Irvine Welsh. Jag har bara läst en av hand böcker (jag vet inte ens om han har skrivit fler), men den boken, Trainspotting, var en av mina favoriter under högstadieåren. Och den blev dessutom en ännu bättre film!
  • Bok: Wyrd Sisters av Terry Pratchett. En av de första böckerna om häxorna Mormor Vädervax, Nanna Ogg och Viväcka Vitlöök (på engelska Magrat Garlick). Shakespeare-rip off så det osar om det!

6 kommentarer:

Anonym sa...

Det hade varit _väldigt_ intressan om ngn lyckats pricka in alla kategorier på en o samma gång! :-)

Det var nya tips för min del. har inte läst vare sig Welsh eller Pratchett. Men jag tror att jag har stått o hållit i en Pratchett-bok ngn gång, om jag inte är helt ute o cyklar nu...

görel sa...

Man ska inte hålla i Pratchett-böcker, man ska öppna dem och läsa dem. Flera i rad, och helst på engelska. Mina favoritkaraktärer är The Wee Free Men och häxorna, i synnerhet den stolta Granny Weatherwax (och så Tiffany Aching som bejakar sitt häxskap)

Martina sa...

Alldeles rätt, man ska läsa dem! Läst dem på engelska har jag dock inte gjort, däremot lyssnat.

Anonym sa...

Aaallla ska man läsa!

Och har ni inte läst om gnomerna i Carpet people med efterföljare så ska ni läsa dem också.

Själv är jag väldigt förtjust i Susan - har ni sett filmen Hogfather förresten?

Marianne sa...

Tack för paketet!
Ser ut som finfin helgläsning :-)

Martina sa...

Dieva: klart jag har sett Hogfather!

Marianne: varsågod =).