3 april 2008

Veckans lästrio 2

Vilka är dina tre favoriter bland skildringar av olika geografiska platser - och vad har du själv för relation till platsen?
  • Kylie Fitzpatrick - Gobelängen. Boken jag håller på med just nu. Den utspelar sig i Caen (Frankrike) och Canterbury (England) med avstickare till London, Paris och Bayeux, och det är Canterbury jag blir förälskad i när jag läser. Underbar engelsk liten stad som andas massor av historia. Boken är inte så pjåkig den heller. Nån relation till platsen har jag däremot inte (men jag skulle vilja).
  • Anne B. Ragde - Berlinerpopplarna. Utspelar sig visserligen i syd- istället för nordnorge, men det är rätt land iallafall. Fruktansvärt deprimerande, men välskriven, släkthistoria. Norge, närmare bestämt Narvik, är min mors ursprungstrakter; mormor gifte sig så småningom med en svensk och det var ju tur, annars hade mamma inte hamnat i Sverige och jag hade inte funnits.
  • Neville Shute - På stranden. Australien. Fantastiskt ställe. Fantastisk bok. Tyvärr har jag aldrig varit där, men det är ett av mina drömresmål - om jag bara hade råd.
Det var faktiskt svårt att få ihop nånting, för jag är inte särskilt berest. Jag har visserligen bott på ett antal ställen i Sverige, men kan inte komma på några böcker som utspelar sig i mina gamla eller nuvarande hemtrakter (som jag läst). Luleå, Boråstrakten, Niemisel? Hm.

En bubblare är förresten Gösta Knutssons böcker om Pelle Svanslös, för trots att jag aldrig bott i Uppsala älskar jag stan besinningslöst. Det är ett av de få ställen jag skulle kunna tänka mig att flytta till.

Inga kommentarer: