25 april 2008

Veckans lästrio 4

Veckans ämne: Dina tre bästa memoarer och/eller biografier.

Nu är det tyvärr så att just memoarer och biografier är kanske inte riktigt mitt stora intresse, alltså har jag läst väldigt få sådana (vad jag kan komma ihåg).

En av de få som jag läst, gillar och faktiskt äger är:
  • Deborah Spungen - Inte som andra döttrar. Deborah Spungen är mamma till Nancy Spungen, kanske mest känd som flickvän till Sex Pistols-medlemmen Sid Vicious och mördad av denne i oktober 1978 på Chelsea Hotel i New York. Deborah skriver om Nancys uppväxt, hennes psykiska sjukdom, drogmissbruket och hur hon kom att bli groupie och så småningom flickvän åt en av 70-talets mest kända punkare.
Tja, och sen kan jag faktiskt inte komma på någon mer memoar/biografi som jag läst och som sedan fastnat i minnet. Berny Pålssons Vingklippt ängel har jag stående i bokhyllan, men det är ju en av böckerna i min SUB... Täcknamn Shakespeare: Edward de Veres hemliga liv var mycket intressant, men är mindre en biografi än en - tja, vad det nu ska föreställa... propagandaskrift mot Stratford-Shakespeare?

Däremot läser jag gärna populärvetenskapliga böcker om historia (där Dick Harrison är en favorit), men de handlar ju sällan om en specifik person. Jag får helt enkelt återkomma om jag kommer på något mer.

Uppdatering: Och nästan genast kom jag på en till, fast det var faktiskt hemskt länge sedan jag läste den så jag anser mig ursäktad.
  • Alexander Dolgun - En amerikan i Gulag. Alexander Dolgun är en amerikan som växte upp i Sovjetunionen under 1930- och 40-talet. 16 år gammal började han arbeta på den amerikanska ambassaden i Moskva. Någonting hos honom måste ha väckt ryssarnas intresse, för 1948 fängslades han, anklagades för spioneri och fördes i hemlighet till fängelset Lubjanka där han förhördes och torterades. När han släpptes från fängelset deporterades han istället till Sibirien där han befann sig i 8 år. En amerikan i Gulag är Alexander Dolguns egen historia om tiden som deporterad.

1 kommentar:

Anonym sa...

Jag läste mycket självbiografier tidigare, men nu försöker jag att rikta in mig på lite mer klassiker.