12 april 2008

Kvinnliga vs. manliga författare

Lisa Jannerling på Expressens bokblogg skriver om män som läser män och kvinnor som läser kvinnor, och undrar om det är samhällets fel som övertygat oss om att vi ändå inte kan förstå det andra könet, eller om det faktiskt är så att kvinnor vill läsa kvinnligt språk och män ett manligt. Jag ville kommentera på det där inlägget men har inget Expressen-konto (och vill inte skaffa nåt heller), så istället får jag utveckla ämnet här.

Tja. Vad var det då jag ville skriva? Jo, till att börja med kan man inta ta mig som ett exempel för hur kvinnor fungerar, eftersom jag väldigt sällan gillar traditionellt "kvinnliga" saker (chick lit, chick flicks, barn och så vidare) utan istället söker mig till det "manliga" (actionfilmer, skräcklitteratur med mera). Notera att jag satt manligt och kvinnligt inom citationstecken eftersom jag på intet sätt påstår att det faktiskt ÄR så, bara att det ofta uppfattas så.

Jag läser både kvinnliga och manliga författare med en övervikt mot manliga. Många av mina favoritförfattare är män (China Miéville, Stephen King, Terry Pratchett med flera) men å andra sidan är flera kvinnor (Maria Lang, Dorothy Sayers, Jane Austen, Ellis Peters och så vidare). Hm, jag ser ett mönster här - mina kvinnliga favoritförfattare verkade mestadels i förfluten tid. Har kvinnliga författare alltså blivit sämre med åren? Nej, det kan jag väl ändå inte tro.

Jag noterade dock för ett tag sedan att fyra av mina fem senast lästa böcker (som jag listar på min andra blogg, och nej, nu stämmer inte den listan med vad jag skriver här längre) var skrivna av kvinnor - Kylie Fitzpatrick, Maria Lang, Jane Green och Ariana Franklin - och det kändes ganska anmärkningsvärt, vilket alltså borde innebära att jag läser betydligt fler manliga författare annars skulle jag nog inte ha reagerat. Av dessa böcker var två deckare, en chick lit och en en "historisk" roman (mer eller mindre). Däremot är det betydligt färre kvinnor än män som skriver fantasy, SF och skräck, de genrer jag helst läser förutom deckare. Så det kanske har mer att göra med vilka genrer man läser? Gillar man till exempel SF så är man mer eller mindre fast med de manliga författarna, medan "vanliga" romaner och deckare är lite mer könsblandade. Eller?

Sen håller jag med Mårten på Pocketpocketpocket när han skriver om att förlagen har en stor del av skulden i att könskvotera böcker. Med omslag, baksidestexter och blurbar nischar de en bok mot en viss målgrupp - och vi vanliga dödliga är dessutom korkade nog att gå på det. Nej, fram för mer könsneutrala bokutgåvor!

6 kommentarer:

Anonym sa...

Vadå´ allmänt bokprat?
Det här är ju viktigt. Jag håller helt med dig.

Kanske för att jag helst läser samma typ av litteratur som du gör och lätt reser ragg när någon påstår att de helst läser "riktiga böcker" (och av kvinnliga författare).

Det är många böcker som kan läsas av vem som helst som förlagen har "nischat" mot ett kön genom val av omslag och baksidetexter.

Jag läser i och för sig i stort sett all typ av litteratur, även chic lit (men inte i så stor omfattning).

Terry Pratchett är husgud hos oss. Hela familjen läser honom och det är många år sedan vi övergick till att köpa hans böcker inbundna så fort en ny titel släppts.

Martina sa...

Allmänt bokprat för att det inte passar in i nån annan kategori, som du ser är den kategorin rätt omfattande...

Jag reser ragg när nån anser att viss litteratur passar kvinnor och annan passar män, eftersom jag oftare läser den "manliga" litteraturen - jag vet inte varför jag hellre gör det, men troligen är jag mindre intresserad av ämnet relationer än kvinnor "ska" vara.

Anonym sa...

Jo, det stämmer nog bra in på mig också.

Arina sa...

Samma här. Jag är nog inte så "kvinnlig" i mina intressen. Datorer, datorspel, sf. Ser hellre actionfilm än kärleksfilm. Det känns ibland som man måste försvara sig.

Vad det gäller kvinnliga vs. manliga författare så är det nog mycket så att det är flest män som skriver min typ av litteratur. Dessutom är jag nog lite fördomsfull vad gäller kvinnliga författare. Tråkigt men sant.

Anonym sa...

Intressant det här! Jag är dock av åsikten att trots att kvinnor inte är lika vanligt förekommande som författare inom fantasy, så skriver de bättre och lite mer varierat, iofs kanske jag har läst för lite fantasy för att uttala mig. Men Cecilia Dart Thornton, KJ Parker, Susanna Clarke etc är fantastiska författare allihop inom fantasygenren.

Martina sa...

KJ Parker är en kvinna alltså? Jag trodde spontant att det var en man. Så fördomsfullt av mig.