4 februari 2011

Day 02 – A book that you’ve read more than 3 times

Eftersom jag är en kronisk omläsare så har jag nog läst de flesta böcker i min bokhylla fler än tre gånger. De jag alltid återvänder till när jag vill ha comfort reading är Godnatt Mister Tom, Lilla huset på prärien och Sagan om Mallorea (min favorit av Eddings serier - i Sagan om Belgarion är Garion för... ung, och Ce´Nedra är bara sk*tjobbig, för att vara ärlig. Mitt huvud exploderar varje gång jag läser Belgariaden så jag försöker undvika att göra det.)

Men den bok jag älskade över allt annat för sisådär tio-femton år sen och fortfarande kan citera stora delar av trots att jag senast läste den på gymnasiet är Liftarens guide till galaxen. Jag menar, vem har inte receptet till en All-Galaktisk Gurgelbrännare i huvudet? Den ligger mig fortfarande varmt om hjärtat och jag är hemskt besviken på hur Marvin porträtterades i filmen från 2005 - vadå pytteliten robot med jättestort huvud? Ok, Alan Rickman gör rösten och det ger pluspoäng, men annars... helt fel.

Inga kommentarer: