3 februari 2011

Day 01 – The best book you read last year

Det här är en både lätt och svår fråga. Självklart måste jag svara Justin Cronins The Passage, men samtidigt får jag lite ångest över alla de bra böcker som därigenom väljs bort - till exempel Oksanens Utrensning och Donoghues Room.

The Passage har dock allt - vampyrer, virus och postapokalyps, kan det bli bättre? Ja, kanske om den utspelat sig i ett arktiskt klimat eftersom jag är patologiskt intresserad av allt som på något sätt berör kyla, mörker och, tja, gärna skörbjugg och andra umbäranden... (Jag diskuterade denna min bisarra intressesfär idag med några kompisar och uttryckte bland annat en dröm om att få jobba på ett polarforskningsfartyg som färdas genom nordvästpassagen (parentes inom parentes: en av mina kompisar har nämligen en kollega som ska göra detta) och då måste man ju naturligtvis läsa Simmons The Terror samtidigt. Jag tror kommentaren på det var nånting i stil med "jag gillar hur din sjuka hjärna tänker".)

Inga kommentarer: