22 december 2010

Tematrio - Titelefternamn

Dags för en (några veckor gammal) tematrio!

Berätta om en roman/novell/text med ett efternamn i titeln.
  • Christoffer Carlsson - Fallet Vincent Franke. Intressant roman/thriller/vad man nu ska kalla det som också är fruktansvärt bra.Dessutom en debutbok, så det kanske kommer fler och, om möjligt, ännu bättre böcker så småningom?
  • Dan Simmons - Drood. Tyvärr något av en besvikelse för min del, eftersom den första bok jag läste av Simmons var den briljanta The Terror. Drood var lite för seg och omständig för min smak. (Här skulle jag förstås också kunna nämna Mysteriet Edwin Drood, inspirationen till Simmons Drood.)
  • Sara Gruen - Bröderna Benzinis spektakulära cirkusshow. En ohygglig översättning av den vackra engelska titeln Water for Elephants, men fördelen är ju att jag då kan nämna den i den här tematrion. =) Det är iallafall en fin historia om cirkusliv i 1930-talets USA, mycket läsvärd.

Inga kommentarer: