10 juli 2010

Tematrio - Titelblommor

Förra veckans tematrio, som jag inte hann med att svara på då, handlade om titelblommor (eftersom det har varit både titeldjur och titelstäder. Titelfärger, kanske, nästa gång? Eller titelädelstenar? Titelfrukt?)
  • Umberto Eco - Rosens namn. Den måste ju finnas med; en 1300-talsdeckare som filmatiserats med Sean Connery och en mycket ung Christian Slater i rollerna. (Och Ron Perlman, inte att förglömma.) Boken är läsvärd och filmen sevärd.
  • Stephen King - Rasande Rose. Tyvärr inte en av Kings bästa böcker rent skräckmässigt, men själva historien om Rose och flykten från hennes misshandlande man är bra.
  • Maria Lang - Rosor, kyssar och döden. Det här däremot är en av Maria Langs bättre böcker; de är ju alltid bra så länge de skrevs innan, tja, 1960 eller så. Christer Wijk förlovar sig med ung arvtagerska men får utreda mord istället för att ha förlovningsfest.
Det blev visst en massa rosor även för mig, det är fler än jag som har begränsat sig till just denna blomma har jag sett. Svårt var det iallafall. Jag läser tydligen inte särskilt många böcker med blommor i titeln.

Inga kommentarer: