15 juni 2010

Tematrio - Titeldjur

Eftersom det har blivit både titelfärg och titelstäder så handlar veckans tematrio om titeldjur.

Berätta om tre boktitlar som innehåller ett (eller flera) djur!
  • Frans G. Bengtsson - Röde Orm. En av mina favoritböcker som liten! Jag älskade allt som hade med historia att göra: Herman Lindqvists tv-program om svenska kungar, Laura Ingalls Wilder och Kulla-Gulla, Vetenskapens värld (med Bo G. Erikson! det var inte lika bra utan honom) och, förstås, Röde Orm. Andra barn ville bli basketstjärnor eller poliser när de var små, jag ville bli arkeolog. Från början paleontolog, till och med, men sen "uppgraderade" jag till arkeolog. (Dvs. hoppade fram ett antal miljoner år i evolutionen...)
  • Ken Kesey - One Flew Over the Cuckoo´s Nest. En klassiker, eller åtminstone en modern klassiker, men filmen Gökboet har nog blivit mer känd än boken tror jag. Den här läste jag i litteraturkursen som ingick i Engelska A, min sista termin på LTU innan jag började läsa biblioteks- och informationsvetenskap.
  • Sofi Oksanen - Stalins kossor. Åh, Stalins kossor! Inte en bok jag trodde att jag skulle gilla, men så fel jag hade. Den är helt fantastisk, och jag hade inte ens läst den om det inte hade varit för Lyrans Jorden Runt-utmaning.

Inga kommentarer: