7 juni 2010

Tematrio - Sverige

Apropå nationaldagen och sånt:

Berätta om tre bra svenska böcker som du läst sedan förra nationaldagen!
  • Christoffer Carlsson - Fallet Vincent Franke. Alldeles för ung kille som debuterat med nånting som hade kunnat vara alldeles för likt Snabba cash (inte för att jag läst den, men, tja...) men absolut inte är det. Fantastiskt bra.
  • Elin Wägner - Pennskaftet. Klassiskt om rösträttskampen, förtfarande läsvärt efter 100(!) år - ja, den skrevs (eller publicerades iallafall) ju faktiskt för precis 100 år sen, varför har jag inte tänkt på det förut?
  • Victoria Benedictsson - Pengar. Återigen kvinnors rätt i samhället, och frågan om huruvida man i vuxen ålder kan hållas ansvarig för ett beslut man fattat som barn.
Jag har verkligen inte läst många svenska böcker sen förra nationaldagen (förutom alla omläsningar av Maria Lang, förstås). Men jag läser ju inte så många svenska författare överhuvudtaget.

3 kommentarer:

Lyrans Noblesser sa...

Jag har äntligen lyckats läsa och skriva om Pennskaftet :-)
http://lyrannobel.blogspot.com/2010/06/pennskaftet.html

Martina sa...

Bravo!

Zachan sa...

Ne, det där med svenska författare har verkligen kommit på efterkälken. Jag hade samma problem jag med.