9 juni 2010

Lustläsning med mera

Det låter så fel, det där ordet...

I alla fall - jag ska "stöka undan" Droppar i folkhavet innan juni är slut och sen bara läsa det jag känner för fram till augusti. Kanske blir det nånting ur Dystopisommar-listan, kanske inte. I augusti plockar jag upp Gao Xingjian och Agnes von Krusenstjerna, men under juli blir det bara ren lustläsning.

Jag har dessutom alldeles för många böcker från biblioteket hemma, det återstår att se om jag hinner läsa alla. (Men det är mycket deckare och annat "lättläst".) Idag plockade jag på mig En mörkrädd pojke av Justin Evans och I vargars följe av Stef Penney, för att ytterligare öka på bokhögarna. Farligt det där.

Förresten, några boktips från dagens barnbokpresentation på jobbet (jag har inte läst dem själv, men personen som läst dem tyckte väldigt mycket om dem):

Maja-Maria Henriksson - Jag finns (jämmer och elände, mycket populärt nu bland ungdomar. Bygger på författarens egen barndom.)
Vibeke Bækkelund Lassen - Mitt skitliv (också jämmer och elände)
Maggie Stiefvater - Frost (som Twilight, fast med varulvar. Typ. Inte riktigt men ungefär.)

Alla tre är ungdomsböcker. De två första kan man sätta i händerna på de som läser Dave Pelzer, den sista på de som gillar Twilight.

3 kommentarer:

Helena sa...

Jag har läst Frost och gillar den, bättre än Twilight på många sätt. Kärleksrelationer står i fokus naturligtvis men inte bara pojke/varulv - flicka som man skulle kunna misstänka. Ett bra sommarboktips helt enkelt.

violen sa...

I vargars följe var riktigt intressant, bra val!
Och Hungerspelen var ju väldigt bra måste jag säga.
Ser inte På stranden på din dystopilista men alla kan ju inte älska den här i världen heller, kanske inte ens jag när jag snart läser om den! ;-)
Enhet är ju otroligt intressant, en bok som jag faktiskt kommer att läsa om fast jag sällan/aldrig läser om.
Michael Cronin kändes okänd.....

Martina sa...

Helena: jag hade faktiskt tänkt läsa den redan innan den dök upp på bokpresentationen, så jag måste väl nästa göra det nu. =)

violen: På stranden har jag redan läst (och tyckte väldigt mycket om), det är därför den inte är med på dystopilistan - det är en lista på dystopiska böcker jag funderar på att läsa i sommar nämligen.