23 april 2009

Tematrio - Djur

Tematrion om Jerusalem/Mellanöstern ligger lite på is just nu, för jag kan verkligen inte komma på några böcker (som jag har läst) med koppling dit... Jag återkommer kanske i frågan.

Men denna veckas Tematrio handlar om djur och det var ju lite enklare.

Berätta om tre böcker där djur spelar en viktig roll!
  • Richard Adams - Den långa flykten (Watership Down) är väl självklar i sammanhanget. Den har jag inte läst på flera år, kanske är dags igen? Och scenen i filmen där kaninerna dör av giftgas i sina hålor tyckte jag var otroligt läskig när jag såg den... Då var jag kanske 7-8 år.
  • Terry Pratchett - I lagens namn (Guards! Guards!) där handlingen kretsar runt drakar; dels ädeldrakar som nu är... tja, inte utdöda men... bortglömda? och dels de vanliga sumpdrakarna som folk har som sällskapsdjur och braständare.
  • Alan Aldridge - Gnolen (The Gnole). Gnoler är små, knubbiga, mullvadsliknande varelser som påminner rätt mycket om hober. De tycker om god mat, sång, musik och sagor, har kläder och kan tala. Titelns gnol heter Fungel och är en schaman som tycker om böcker och kan kommunicera med andar, och ett uppdrag från guden Molom tar Fungel till främmande platser som New York. Kanske inte ett djur i ordets vanliga bemärkelse, men en liten skogslevande varelse iallafall. =)

2 kommentarer:

Lyrans Noblesser sa...

Vi Jorden Runtresan kanske du kommer att läsa sådant som passar i Jerusalem-trion :-) Gnoler verkar vara mysiga små varelser.

Martina sa...

Jo, åtminstone EN bok med Jerusalem-tema kommer jag ju att läsa.