19 april 2009

Jorden Runt på 8 böcker

Jag har beslutat mig för att delta i Lyrans nya projekt Jorden Runt på 8 böcker. Det går ut på att vi varje månad läser en bok av en författare från en viss del av världen, och Lyran har valt ut tre författare/böcker för varje ställe. Av dessa tre väljer man alltså en, och bloggar om den när man läst den.

Böckerna (de rödmarkerade är de jag lutar åt att läsa, fast det kan ju förstås ändras):

Östeuropa i Maj:
Franz Kafka (Tjeckien) - Förvandlingen
Herta Müller (Rumänien) - Hjärtdjur
Alexandr Solzjenitsyn (Ryssland) - En dag i Ivan Denisovitjs liv

Mellanöstern i Juni:
Abraham B. Yehoshua (Israel) - Kvinnan i Jerusalem
Suad Amiry (Palestina) - Sharon och min svärmor
Khaled Hosseini (Afghanistan) - Tusen strålande solar

Asien i Juli:
Kiran Desai (Indien) - Bittert arv
Gao Xingjian (Kina) - Ensam människas Bibel
Haruki Murakami (Japan) - Norwegian Wood

Oceanien i Augusti:
Doris Pilkington (Australien) - Rabbit-Proof Fence
Patrick White (Australien) - Tant Theodora
Keri Hulme (Nya Zeeland) - Benfolket

Sydamerika och Västindien i September:
Gabriel García Márquez (Colombia) - Översten får inga brev
Roberto Bolaño (Chile) - Om natten i Chile
Maryse Condé (Guadaloupe) - Färden genom mangroven

Nordamerika i Oktober:
Toni Morrison (USA) - Älskade
Philip Roth (USA) - Envar
Margaret Atwood (Canada) - Oryx och Crake

Afrika i November:
Chinua Achebe (Nigeria) - Allt går sönder
Nadine Gordimer (Sydafrika) - Min sons historia
Tayeb Salih (Sudan) - Utvandringens tid

Västeuropa i December:
José Saramago (Portugal) - Blindheten
Virginia Woolf (England) - Mrs Dalloway
Per Petterson (Norge) - Ut och stjäla hästar

Anmäl dig du också!

2 kommentarer:

Lyrans Noblesser sa...

Jag har väldigt svårt av bestämma vilka av böckerna jag inte ska läsa...

Martina sa...

Jo, det var några ställen där jag kan tänka mig att läsa flera av böckerna. =)