31 mars 2008

Kvartalsrapport 1

Nu är årets första kvartal slut, och det är dags att rapportera lästa böcker.

Januari
Barbara Nadel - Arabesk
Terry Pratchett - Svinvinternatt
Dorothy Sayers - Kamratfesten
Rickard Berghorn & Annika Johansson - Mörkrets mästare: skräcklitteraturen genom tiderna
Gösta Friberg & Helena Brodin Friberg - Täcknamn Shakespeare: Edward de Veres hemliga liv (påbörjad 2007)
Neil Gaiman - Stjärnstoft
Kylie Fitzpatrick - Den nionde stenen
Dorothy Sayers - Lord Peters smekmånad
Kazuo Ishiguro - Never let me go
Diane Setterfield - Den trettonde historien
Mark Haddon - Den besynnerliga händelsen med hunden om natten
P. J. Tracy - Dött lopp
P. J. Tracy - Spela död
Julia Wallis Martin - Porträtt i sten
Maja Hagerman - Det rena landet: om konsten att uppfinna sina förfäder
David Eddings - Kupoler av eld: Tamuli 1
Maria Gripe - Tordyveln flyger i skymningen
Clive Cussler - Djingis Khans hemlighet

Februari
Vicki Léon - Från IX till V: orgiefixare, begravningsclowner och andra ädla antika yrken
Terry Pratchett - I lagens namn
Laura Ingalls Wilder - Det lilla huset i Stora Skogen
Laura Ingalls Wilder - Det lilla huset på prärien
Laura Ingalls Wilder - Huset vid Plommonån
Laura Ingalls Wilder - Vid Silversjöns strand
Laura Ingalls Wilder - Den långa vintern
Laura Ingalls Wilder - Den lilla staden på prärien
Laura Ingalls Wilder - Gyllene år
John-Henri Holmberg - Fantasy: fantasylitteraturens historia, motiv och författare
Naomi Novik - Hans majestäts drake: Temeraire 1
Jan Broberg - I fantasins världar
Steven Ekholm - En guide till fantasy
George Orwell - 1984
Maria Lang - Tragedi på en lantkyrkogård
Maria Lang - Mördaren ljuger inte ensam
Stephen King - Dödsdansen

Mars
Douglas Coupland - Microslavar
Clive Cussler - Svart vind
Scott Lynch - Locke Lamoras lögner
Maria Lang - Se, döden på dig väntar
Clive Cussler - Den heliga stenen
China Miéville - Perdido Street Station
Sara Gruen - Bröderna Benzinis spektakulära cirkusshow
Neil Gaiman - Amerikanska gudar
Barbara Nadel - Djupa vatten
Maria Lang - En främmande man
Maria Lang - En skugga blott
Ray Bradbury - Something Wicked This Way Comes

Sådärja! Böckerna markerade i rött är omläsningar, vilket ger 18 omlästa böcker av totalt 47. En betydligt bättre ratio än jag brukar ha i vanliga fall, tror jag (nu läste jag visserligen hela Det lilla huset på prärien-serien två gånger innan jag lämnade tillbaks den, så strikt taget är det 25 omläsningar av 54). Ganska många böcker i januari, färre i februari och mars - i mars var det Perdido Street Station som ställde till det, jag hann inte med så många andra böcker helt enkelt. I övrigt då? Tja, 2 av 10 engelska böcker samt 29 nya böcker av 100 avklarade (i enlighet med min Läsutmaning 2008). Det här ska nog gå bra...

Bäst det här kvartalet (utan inbördes ordning):

Naomi Novik - Hans majestäts drake: Temeraire 1
Scott Lynch - Locke Lamoras lögner
China Miéville - Perdido Street Station
Sara Gruen - Bröderna Benzinis spektakulära cirkusshow
Ray Bradbury - Something Wicked This Way Comes

Bubblare:
George Orwell - 1984

4 kommentarer:

Olivia sa...

Herregud, hur hinner du? Mitt rekord sedan jag började räkna (2001) är 80 böcker på ett år. När jag var yngre läste jag nog i genomsnitt 100 om året, men det tycks vara så att ju mer jag närmare mig medelåldern, desto långsammare läser jag. Och så somnar jag med jämna mellanrum med boken tryckt mot ansiktet.

Martina sa...

Tja, jag jobbar ju inte till att börja med. Och så har jag läst enorma mängder böcker sen jag var så liten att jag knappt kunde gå, så jag har tränat upp läsförmågan avsevärt... Sätter jag mig med en inte alltför lång bok (t.ex. en Maria Lang-deckare) brukar den också bli utläst på en "sittning", en timme eller så. Perdido Street Station däremot tog en vecka...

Erika sa...

Imponerande antal! Jag önskar att jag också var en snabbläsare, men jag ligger nog strax över medel i hastighet.

Martina sa...

Jag tror att det där med snabbläsning är lika mycket ärftligt som en träningssak, min mor läser också snabbt.