Sören Wibeck är en svensk journalist och författare som har skrivit flera böcker om religionshistoria. Hans senaste projekt är den historiske Jesus. I denna fråga har han gott sällskap av ett antal mer eller mindre kända europeiska och amerikanska forskare, med start i slutet på 1700-talet (innan upplysningstiden var kyrkan alltför kraftfull för att någon skulle våga undersöka Jesus i annat än teologiskt syfte. Även efter upplysningen var det farligt, flera framstående forskare - fin allitteration där - fick sparken från sina universitetsposter och/eller blev förtalade av kyrkan).
Att Wibeck är journalist märks; han skriver rappt och genomtänkt (ibland nästan lite för rappt, språket är en aning korthugget på sina ställen). Han har gjort sin forskning grundligt - inte bara de västerländska forskarna undersöks utan även historieskrivare med mera ända från Kristi födelse (jag irriterar mig på att han använder den moderna ordalydelsen "Kristus födelse", och "Jesus liv" istället för "Jesu liv". Är det fler än jag som inte gillar nyöversättningen av Bibeln?). Wibeck ger en utförlig översikt över Israels historia från Gamla Testamentet och framåt för att sätta in Jesus i sin rätta historiska kontext. Han anser, med rätta, att bibelforskningen tidigare varit för modern i sitt synsätt - det går inte att tolka Jesu ord i en modern (det vill säga ej nytestamentlig) kontext. Man måste ta hänsyn till de historiska skeenderna och det politiska klimatet i dåtidens Jerusalem.
I början känns det mycket som en ren historiebok över Israels, judendomens och den tidiga kristendomens historia; mannen Jesus syns faktiskt ganska lite till. Det är förstås mycket intressant att läsa om gamla judiska seder och bruk, och så småningom kommer Wibeck till saken och börjar analysera evangelierna ordentligt i jakt på spår efter den historiske Jesus. Han tar till och med upp Dan Browns Da Vinci-koden (då gäller frågan huruvida Jesus var gift, och om han i så fall var gift med Maria Magdalena). Wibeck ansluter sig till den gängse uppfattningen om att Jesus inte var gift, eftersom inga evangelier eller brev tar upp saken. Å andra sidan verkar det konstigt att han inte var gift (trots allt var han åtminstone 30 år när han började predika, och judiska män förväntades gifta sig i 18-årsåldern) så det är enligt min uppfattning inte omöjligt att han var gift ändå. Möjligen med Maria Magdalena, eller så var han änkeman - det kan ju vara så att hustruns död var det som fick honom att ge sig ut och börja predika?
Nå, det blev ett sidospår... om man är intresserad av religionshistoria, historia eller bara Jesus i största allmänhet kan det vara intressant att läsa den här boken. Den framstället Jesus inte som en mild och snäll predikant utan som en kompromisslös och radikal rebell; en person som ogillade hyckleriet inom den judiska församlingen och hos de judiska och romerska makthavarna. Han var en socialistisk föregångare (skulle man kunna säga) som förespråkade icke-våld, jämställdhet och att dela med sig av sina tillgångar, och om kyrkan verkligen hade följt hans läror istället för att se till sin egen vinning hade världen förmodligen varit en mycket bättre plats.
Barrbarnet
2 timmar sedan
2 kommentarer:
Ja du, var Jesus jude? Frågan försöker besvaras här:
http://www.nordisk.nu/showthread.php?t=42753
Läs och döm själv.
Hej!
Jag rekommenderar forskningen om juden Ribi Yehoshua från Nasaret på sidan www.netzarim.co.il
Den visar vem han var och vad han undervisade.
Hemsidan besvaras också vad Skaparens syfte är med mänskligheten, se sidan "Christians" på ovanstående länk.
Trevlig helg! mvh Anders Branderud
Skicka en kommentar