1 januari 2011

Läsåret 2010

Dax för lite statistik!

2010 läste jag 101 böcker (jag hade missat att skriva upp en av Martin Beck-böckerna så Heligt blod var inte bok 100 som jag trodde utan bok 101. Bok 100 var istället Barbara Ehrenreichs Gilla läget) vilket är 19 färre än 2009 och 42(!) färre än 2008. Jag säger det igen: heltidsjobb är inte bra för statistiken.

Av dessa 101 böcker var 30 omläsningar, alltså ungefär en tredjedel (precis som 2009). Endast 16 böcker var på engelska mot 23 2009 - men jag har ju läst färre böcker 2010 så...

Lästa genrer är som följer: 10 barn- eller ungdomsböcker, tre BOATS (Torey Hayden), 47 deckare (jag läser verkligen alldeles för mycket deckare), två fackböcker eller åtminstone sort of-fackböcker (Ehrenreich och Oz), sju fantasy, 18 "vanliga romaner", två science fiction, två skräck, en seriebok/comic (Get Fuzzy), tre thrillers och sex äventysromaner (Cussler och Gibbins).

Hm. Med tanke på att jag säger mig tycka så mycket om science fiction, fantasy och skräck är det verkligen märkligt att jag läser så lite av dessa genrer...

Och så lite geografi:

Albanien 1
Finland (Estland) 2
Frankrike 1
Irland 2
Israel 1
Kanada 2
Norge 1
Storbritannien 32
Sverige 34
Sydafrika 1
Turkiet 1
Tyskland 2
USA 21

Flest svenska författare? Jag var tvungen att dubbelkolla. Jo, det är ju Maria Lang och Sjöwall-Wahlöö som dragit upp statistiken. Finland/Estland är förstås Oksanen, jag vet faktiskt inte riktigt var man ska placera henne.

50 av mina lästa böcker är skrivna av kvinnor, 9 av en kvinna och en man tillsammans och 42 av män. Och slutligen: jag har bara recenserat 52 av 101 lästa böcker här på bloggen. Skärpning på det.

Nu kommer förstås en jättestor disclaimer... jag har bara redovisat de böcker jag har läst "för nöjes skull". Till detta tillkommer 48 barnböcker jag har läst till bokprat på jobbet. (Även Sorgfjäril, Cirkusflickan och Och? har jag haft med på bokprat, men jag läste dem ursprungligen för min egen skull, eller hur jag nu ska säga).

Årets 10 bästa (utan inbördes ordning):

Justin Cronin - The Passage
Sofi Oksanen - Utrensning
Sofi Oksanen - Stalins kossor
Emma Donoghue - Room
China Miéville - Kraken
Frank Schätzing - The Swarm
David Gibbins - The Mask of Troy
Bitte Havstad - Och?
Ingelin Angerborn - Sorgfjäril
Nevil Shute - Fem svarta höns (som av en oerhörd miss inte nämndes bland topp 5 i kvartalsrapporten. Hur lyckades jag med det?)

Några som var tråkiga, inte levde upp till förväntningarna eller bara... "meh":

Ismaïl Kadaré - Den döda arméns general
Claude Izner - Mordet i Eiffeltornet
Philip Kerr - March Violets
Geraldine McCaughrean - Det vita mörkret
Stefan Casta - Den gröna cirkeln

Inga kommentarer: