7 september 2009

Rec. ex. från Murbruk förlag

Jag fick ett mail häromdagen från Murbruk förlag; de har precis gett ut en nyutgåva av Maria Sandels Droppar i folkhavet från 1924. Sandel var en av de första arbetarförfattarna och hennes romaner handlar mestadels om kvinnor ur arbetarklassen och klassrelaterade ämnen som solidaritet och strejker.

Just Droppar i folkhavet tar även upp ämnen som kvinnlig homosexualitet, kön och sexualitet i allmänhet och är därigenom en av de första svenska romaner som behandlar kvinnlig homosexualitet överhuvudtaget.

Och varför skriver jag om allt detta? Jo, dels för att Murbruk förlag är ett litet oberoende förlag som ger ut icke-kommersiellt gångbara böcker som inget annat förlag vill ge ut, och i princip gör det gratis (eventuellt överskott av bokförsäljningen går till att trycka fler böcker), och dels för att jag faktiskt planerat att använda den här boken till något speciellt. =)

För ett tag sen började jag nämligen kika på: *tada!* ett nytt tema till nästa års läsutmaning, efter Klassiska kvinnor är slut - och Maria Sandel var en av författarna jag funderade på. Innan jag ens hade fått mailet från Murbruk alltså! Så jag mailade förstås tillbaks och frågade om jag kunde få ett recensionsexemplar och det gick så bra så.

Så då vet ni det, ni som är intresserade. 2010 blir det ytterligare en tematisk läsutmaning på Ett hem utan böcker, och Maria Sandel är en av författarna. Så om ni vill köpa Droppar i folkhavet redan nu så finns den både på Adlibris och Bokus!

3 kommentarer:

Lyrans Noblesser sa...

Har lagt till den på min önskelista :-) Är ganska säker på att även nästa tema kommer att passa mig.

Martina sa...

Ja, jag tror att du kommer att gilla nästa tema - fast risken är väl att du redan läst det mesta. ;)

Lyrans Noblesser sa...

Det gör inget, jag älskar ju omläsningar. Idag fick jag också "Droppar i folkhavet i brevlådan".