8 mars 2009

Bokkedjan 7: Afrika

Tja, det är ju ganska givet vilken min första bok i den sjunde bokkedjan blir:

Naturligtvis Gräset sjunger av Doris Lessing. Den läste jag ju nyss och gillade, och den påminde mig väldigt mycket om dels filmen Australia och dels Karen Blixens Min afrikanska farm. Jag måste dock erkänna att jag inte läst boken utan sett filmen Mitt Afrika med Meryl Streep och Robert Redford... Den var bra, så jag ska nog läsa boken också.

Meryl Streep, ja. Hon är ju med i filmen She-Devil, som bygger på Fay Weldons roman The Life and Loves of a She-devil. Den läste jag (på svenska) för många år sedan, och sedan en gång till när jag läste Engelska A på universitetet - obligatorisk kurslitteratur, men det är ju en bra bok så det gjorde ju ingenting...

En annan bra bok som var obligatorisk kurslitteratur i samma kurs var Kate Atkinsons Behind the Scenes at the Museum, en släktkrönika som på samma gång nästan är en detektivhistoria eftersom man länge inte vet vad som egentligen hänt i Rubys hyfsat dysfunktionella familj när hon var liten - svaret på det får man ganska långt in i boken.

Om dysfunktionella familjer handlar även Douglas Couplands Alla familjer är psykotiska, och tänk vilket sammanträffande - Douglas Coupland har även skrivit min favoritbok (som jag började med i den första bokkedjan) Microslavar. Och eftersom jag knyter ihop två tåtar så fint där så slutar jag här. =)

Inga kommentarer: