18 december 2008

Bokkedjan 1: En favoritbok

Du är vad du läser har kommit på en ny bokutmaning som jag iallafall ska försöka haka på: Bokkedjan. Instruktioner på hur detta genomförs finns på hans blogg, i inlägget som jag länkar till.


I denna första bokkedja ska man börja med en favoritbok, och min favoritbok är Microslavar av Douglas Coupland. Den handlar om Dan, som är 26 år gammal och jobbar på Microsoft. Han bor i ett grupphus tillsammans med fem vänner som också jobbar på Microsoft:
"Jag är danielu@microsoft.com. Om mitt liv vore en omgång Jeopardy! skulle mina sju drömämnen vara:
  • Tandyprodukter
  • Skräp-TV från det sena 70- och det tidiga 80-talet
  • Apples historia
  • Karriärångest
  • Skvallerpressen
  • Nordvästra Stillahavskustens växtliv
  • Jell-O 1-2-3"
Douglas Coupland är en "generation x"-författare som bland annat har skrivit boken Alla familjer är psykotiska, som handlar om en rätt så dysfunktionell familj.

En dysfunktionell familj har även huvudrollen i Leka bland vuxna av Sophie Dahl. I denna bok blir Kittys mamma Marina medlem i en sorts sekt, vilket rycker upp Kitty från det trygga livet hos mormor och morfar, splittrar familjen och i största allmänhet leder till att Kittys uppväxt blir allt annat än stabil.

Sophie Dahl är barnbarn till Roald Dahl, som har skrivit ett antal (mycket bra) barnböcker. En av dem heter Charlie and the Chocolate Factory, där den lille pojken Charlie får chansen att besöka världens bästa chokladfabrik.

I filmen Charlie and the Chocolate Factory (från 2005) spelar Charlie av Freddie Highmore, som också är med i The Spiderwick Chronicles...

... vilket i sin tur är en barnbokserie av Holly Black och Tony DiTerlizzi!

Och med The Spiderwick Chronicles avslutar jag denna bokkedja (som hade kunnat bli hur lång som helst).

4 kommentarer:

Hans Persson sa...

Microserfs gillade jag också (liksom för den delen många andra av Couplands böcker). Den är nog däremot den enda av dem som jag känner mig frestad att läsa om.

Martina sa...

Jag har läst flera av Couplands böcker, och precis som du är det bara "Microslavar" som jag känner för att läsa om... även fast Coupland har skrivit min favoritbok så är han inte min favoritförfattare. Hans övriga produktion tycker jag är rätt trist.

Anonym sa...

Det är väl lite synd att säga att Douglas Coupland är en "Generation X"-författare. Han skrev ju boken "Generation X".

Martina sa...

Tja, jo, iofs... fast begreppet fanns ju långt dessförinnan.