29 september 2008

Ray Bradbury - Den illustrerade mannen

Den illusterade mannen är en novellsamling (vilket jag inte visste när jag lånade den), men med en ramberättelse om just den illustrerade mannen - en tatuerad man som jaget stöter på under en fotvandring. Mannen berättar att hans tatueringar är, tja, magiska; de rör sig under nätterna och bildar historier. Det är de historierna som bildar novellsamlingen.

Det enda jag tidigare läst av Bradbury är Something Wicked This Way Comes, som var väldigt bra. Den illustrerade mannen är dock ganska ojämn; vissa av novellerna är bra och vissa (till exempel "Eldballongerna", "Räven och skogen" och "Kalejdoskopet") gillade jag inte alls. I princip alla novellerna är en blandning mellan skräck och science fiction, och inte många har ett lyckligt eller iallafall hoppfullt slut.

Några av mina favoriter:

"Savannen"
"Ombytta roller"
"Raketmannen"
"Det långa regnet"
"De landsflyktiga"
"Staden"
"Raketen"

Inga kommentarer: