31 mars 2009

Tematrio - Nobelpristagare

Lyran har börjat med en ny bokutmaning som hon kallar för Tematrio! Första utmaningen handlar om att lista sina tre favoritböcker skrivna av Nobelpristagare. Hm, nu har jag inte läst så fantastiskt många Nobelpristagare men here goes:
  • Doris Lessing - Gräset sjunger. Den läste jag nyss som en del av Theresans Nobelpristagarutmaning, och den var till och med bättre än The Fifth Child som jag läst tidigare.
  • William Golding - Flugornas herre. En sån där klassiker som alla får läsa i skolan. Det är väl egentligen inte en bok som jag älskar förbehållslöst, men jag har läst så få Nobelpristagare att den ändå hamnar på listan...
  • Pearl S. Buck - Mina skilda världar. Den enda bok av Buck jag läst, och jag läste den om och om igen (det här var kanske 15 år sedan) och var mycket fascinerad av beskrivningarna av kinesisk kultur.

3 kommentarer:

Lyrans Noblesser sa...

Pearl Puck låter intressant för en sinofil som mig, det var ett bra tips :-)

Martina sa...

Sinofil? Är det så det heter när man är intresserad av Kina? =)

Lyrans Noblesser sa...

Ja, då är man en sinofil :-) Fint ord, va? Jag tycker det låter så mysigt.