26 mars 2009

Påskpackning

Nu är det snart dags att börja tänka på vilka böcker som ska få åka tåg med mig under påsken. Jag ska ner till Skåne och hälsa på Fia och kommer alltså att tillbringa omkring 40 timmar på tåget, allt som allt. Några av de timmarna ska jag förstås sova, och jag vet inte än om jag kommer att kunna läsa på snabbtåget Stockholm-Malmö (det var inte länge sen jag började kunna läsa utan risk för åksjuka på ett "vanligt" tåg), men ett par böcker måste jag ju ha med mig.

Det är stor risk för att jag inte kommer hinna läsa klart China Miévilles Un Lun Dun innan resan, så den kommer nog att följa med. Och det är ju påsk, så jag måste ju ha åtminstone en deckare - Kathy Reichs Bones to Ashes, till exempel. Nånting lättsamt: Carrie Bebris Pride and Prescience och kanske David Gibbins The Last Gospel?

Många engelska titlar blev det, jag måste ju ha nåt svenskt också... där är jag lite osäker, det kan eventuellt bli Nina Solomins Ok, amen. Eller nästa bok i Clive Cusslers serie om Kurt Austin och Joe Zavala, Det blå guldet. Den har jag visserligen redan läst men eftersom jag nu köpt alla böckerna i Austin-serien i pocket (utom den sista, Den förlorade staden, som precis kommit ut på svenska) så måste jag ju läsa dem i rätt ordning. =)

6 kommentarer:

Fia sa...

Aaah the choices! Vi får nog göra tid för litet relaxation och läsning då och då också så vi laddar upp batterierna för nästa dags äventyr...

Arina sa...

Du läser rätt flitigt på engelska nu. Jag vill minnas att du inte gärna gjorde det när jag började läsa din blogg.

Martina sa...

Fia: låter bra. =)

Arina: nej, jag gjorde inte gärna det trots att jag missade väldigt mycket intressant som inte översattes till svenska. Men mitt projekt att läsa minst 10 böcker på engelska förra året gav resultat, efter mastodonterna perdido Street Station och The Terror var det plötsligt inte så besvärligt längre.

Marianne sa...

Hmm, om jag inte var för spattig för att kunna läsa på tåg skulle jag nog ta med mig deckare och annat relativt lättläst. Det finns ju risk att du blir störd under läsningen, menar jag.
Eller lyxa till med några tidningar, kanske?

Lyrans Noblesser sa...

Men Agnes Grey då? Jag har nu knåpat ihop lite tankar om boken :-)

Martina sa...

Marianne: nej, jag läser inte gärna tidningar, de är så korta och tar slut för fort. Och innehåller mestadels reklam, om det är glossiga magasin... (Min koncentrationsförmåga är farligt intensiv, förresten - jag skulle med lätthet kunna missa att jag ska stiga av tåget. Tack och lov kan jag inte läsa på bussar annars hade jag fått gå från fel hållplats väldigt ofta.)

Lyran: mja, jag vill inte ta med en biblioteksbok på resan. Men jag ska länka till din recension så fort jag läst och skrivit ett eget inlägg. =)