26 mars 2009

Bokkedjan 10: Fantasi

Den tionde bokkedjan handlar om fantasi, och jag gör det uppenbara valet:

Michael Endes Den oändliga historien. Bastian flyr sitt vanliga trista liv, där han blir mobbad och hans mamma är död, genom att läsa - och en dag får han tag på boken Den oändliga historien som handlar om landet Fantásien.

Michael Ende är en tysk barnboksförfattare. En annan tysk barnboksförfattare är Cornelia Funke, vars Bläck-trilogi börjar med boken Bläckhjärta, som också handlar om fantasi och en man som kan tala fram saker ur böcker. Bläckhjärta går just nu på bio, med bland annat Paul Bettany...

...som också var med i filmatiseringen av Dan Browns Da Vinci-koden. Det är väl en av världens mest hypade böcker, men när den gavs ut anklagades Dan Brown bland annat för plagiat av boken Holy blood, Holy grail skriven av Michael Baigent, Richard Leigh och Henry Lincoln. Dessa tre "forskare" hävdar att historien om Priory of Sion och Jesu blodlinje är sanning och deras bok är ett lysande exempel på "how not to do it" när det kommer till forskning (läs den, den är hur kul som helst. Särskilt om man har nån form av vetenskaplig utbildning).

Att populärvetenskap inte behöver vara ovetenskaplig tycker jag att historikern Dick Harrison visar ganska bra, bland annat i sin trilogi om slaveriets historia där den första boken, Slaveri: från forntiden till renässansen är den mest intressanta (tycker jag som är mest intresserad av fornhistoria).

Harrison har även skrivit en populärvetenskaplig bok om digerdöden, Stora döden, och pest är ju ett populärt ämne inom litteraturen. Daniel Defoe skrev 1722 sin bok Pestens år om pesten i London 1665 - men hans mest kända bok är ju utan tvekan Robinson Crusoe (1719). Denna roman har blivit en symbol för den klassiska äventyrsromanen och många är de författare som har skrivit verk i samma stil.

Dessutom var det en av mina favoritböcker när jag var liten. =)

4 kommentarer:

Arina sa...

Roligt när samma utgångspunkt kan ge så olika kedjor. Mina bokkedjor är just nu kortfattade och trista. Ork och inspiration räcker inte riktigt till.

Anonym sa...

Hej! Jag har läst och skrivit om Agnes Grey!

http://fullbokhylla.wordpress.com/2009/03/25/agnes-grey/

Anonym sa...

kika på denna bok:
http://kapitel1.se/lilla-jag/sitt-inte-sadar--som-en-hora

Martina sa...

Arina: ja, jag såg att det var flera stycken som började med Den oändliga historien.

FB: Utmärkt! Jag länkar till dig när jag läst boken och skrivit ett eget inlägg. =)