9 mars 2009

Bokkedjan 8: Renovering

Intressant startpunkt i bokkedja nummer åtta! Renovering, tja...

I Stephen Kings Christine köper Arnie Cunningham en gammal bil (Christine) som han renoverar kärleksfullt - men bilen är inte som andra bilar... den är ett ondskefullt monster vars förre ägare Rollie LeBay ingjutit sin själ i, och på grund av denna börjar Arnie förändras och blir mer och mer lik den döde LeBay. Till slut måste bäste vännen Dennis och flickvännen Leigh riskera sina liv för att - bokstavligen! - krossa Christine.

Det här med att riskera sitt liv för att bekämpa en övermäktig ondska är ju ett vanligt tema i böcker, speciellt i fantasy. Fantasyn över all fantasy är ju naturligtvis J.R.R. Tolkiens Lord of the Rings, där Ringens brödraskap beger sig ut på en quest för att förstöra the one ring och befria Midgård från Sauron.

En efterföljare i sann (och klichéfylld) heroisk fantasy-anda är David Eddings och hans serier Sagan om Belgarion och Sagan om Mallorea, som jag läste första gången vid 12 eller 13 års ålder och kärleksfullt läst om många, många gånger sen dess...

Jag läser väldigt gärna om böcker, och förutom Eddings böcker är Michelle Magorians Godnatt Mister Tom en av mina nostalgiböcker som jag läst så många gånger att jag kan den nästan utantill. I denna bok blir den lille pojken Willie evakuerad från London strax innan andra världskriget bryter ut, och han hamnar ute på landet hos Tom Oakley. Willie, som inte direkt kommer från en normal familj (han blir misshandlad av sin mor och har t.ex. aldrig sovit i en riktig säng) är först rädd för Mister Tom men tyr sig så småningom allt mer till denne. Han får vänner i byn och ett normalt liv - men allt detta hotas när hans mamma vill att han ska komma hem igen.

Från en andra världskrigsskildring till en annan; i Robert Harris Enigma arbetar matematikern Tom Jericho på Bletchley Park med att försöka knäcka tyskarnas Enigma-koder. Bletchley Park var under WWII det brittiska högkvarteret för kryptering och kodknäckning, och arbetet som utfördes där var av stor betydelse för hur kriget utvecklade sig.

Och slutligen, på Bletchley Park arbetade bland annat Alan Turing, vars liv boken Syndafall i Wilmslow av David Lagercrantz handlar om. Den ligger på min att läsa-lista, och jag ska ta tag i den nån gång när... tja, nån gång iallafall. =)

4 kommentarer:

Bokomaten.. sa...

Ohhhh!! Godnatt Mr Tom! Säkert en favoritbok för hur mång a som helst, för alltid när jag nämner den i något sammanhang är det 3-4 till som ser så där lyriska ut i blicken.:-) Visst är den underbar?

Martina sa...

Ja, verkligen. =)

Anonym sa...

Jag har faktiskt lånat Michelle Magorians Godnatt Mister Tom på biblioteket för att läsa om den! Bara jag kommer ned till den någon gång i bokhögen! ;)

Malin sa...

Godnatt mister Tom tillhör verkligen favoriterna. Jag fick denna bok av min skolbibliotikarie, för jag lånade den så många gånger...