16 januari 2009

Neil Gaiman - Coraline

Coraline är en barnbok, men ganska skrämmande för att vara en sådan (nåja, jag tyckte inte att den var särskilt skrämmande, men idog Stephen King-läsning i formbar ålder har gjort mig ganska härdad); jag kan tänka mig att jag hade tyckt att den var skitläskig om jag var sisådär 9-10 år.

Boken handlar alltså om den lilla flickan Coraline Jones (exakt hur gammal hon är vet jag inte) som tillsammans med sina föräldrar har flyttat till en ny lägenhet i ett stort gammalt hus med ganska udda grannar. Coraline blir lätt uttråkad och hennes föräldrar jobbar mycket så de har inte direkt tid för henne. Istället skickar de iväg henne att hälsa på grannarna (fröknarna Spink och Forcible, som en gång i tiden var vid teatern, samt den konstige gamle gubben på våningen ovanför som tränar cirkusmöss) eller leka för sig själv.

Coraline gillar att utforska. En dag letar hon fram nyckeln till den låsta dörren längst bort i vardagsrummet, låser upp den och går in... och kommer till ett hus som ser ut precis som hennes eget, med en annan mamma och en annan pappa som vill att hon ska stanna hos dem för alltid.

Neil Gaiman skriver bra som vanligt (även om jag inte är lika förtjust i alla hans böcker). Coraline är inte lika bra som The Graveyard Book - det är nånting som saknas, en viss känsla som fanns i The Graveyard Book men som saknas i Coraline - men betydligt bättre än det som jag tycker är Gaimans sämsta verk (av de jag läst): Amerikanska gudar. Som helhet är det en riktigt bra, mörk saga där Coraline får lära sig att värdesätta det hon har, och där hon också lär sig att hon faktiskt inte vill ha precis allt hon vill ha - för om man aldrig har tråkigt, så kommer man inte heller uppskatta det som är roligt.

Det ska också bli intressant att se Coraline som film. Tack och lov är filmen animerad, för jag tror att det hade varit väldigt svårt att få till känslan i boken i en spelfilm, iallafall utan att ta till effekter som hade kunnat bli väldigt cheesy.

(Btw, Coraline är ett väldigt fint namn - om jag nånsin skulle få för mig att skaffa barn så hade jag kunnat tänka mig att döpa min dotter till det...)

Inga kommentarer: