7 januari 2009

Bokkedjan 3: Överflöd

Oj, nu är jag efter! Temat är överflöd i den tredje bokkedjan, och sen finns det en till också. (Jag kanske hinner göra den innan nummer fem dyker upp?)

Då börjar jag med Atlantis hemlighet av David Gibbins, för den flödar verkligen över av alla slitna klichéer som finns i äventyrsgenren (ja, den flödar över av vatten också, eftersom Atlantis... ja, ni vet).

Atlantis hemtlighet är märkligt lik Isstaden av Clive Cussler, som blir bok nummer två i kedjan. Allvarligt, man skulle kunna tro att det är samma bok - eller så har Gibbins detaljstuderat Isstaden när han skrev Atlantis hemlighet.

I Isstaden heter huvudpersonen Dirk Pitt, och Dirk heter också huvudpersonen i Douglas Adams Tedags för dystra själar, en ganska skum bok som bland annat involverar de nordiska asagudarna...

...precis som Neil Gaimans American Gods. Hm... och där tror jag att jag slutar. Från klichéfylld äventyrroman till urban fantasy featuring bortglömda gudomligheter är steget tydligen inte så stort.

Inga kommentarer: