8 juli 2012

Kvinnliga svenska serietecknare

Den senaste tiden har jag nästan uteslutande läst kvinnliga svenska serietecknare: Liv Strömquist, Sara Granér och Lina Neidestam. Av dessa tre är Liv Strömquist min absoluta favorit - jag gillar verkligen hur hon blandar humor med svidande kritik mot patriarkatet. Einsteins fru och Prins Charles känsla är mina favoriter so far. Jag fattar inte hur jag lyckats med att inte läsa henne tidigare?

Sara Granér och Lina Neidestam träffar inte i prick riktigt lika ofta som Liv Strömquist (IMO, förstås), men när jag läste Med vänlig hälsning (Granér) ville jag typ kopiera nästan varenda sida och sätta upp på väggen. Neidestams Zelda 2 : Kampen fortsätter hade också vissa helt fantastiska partier medan Zelda kändes lite mer ojämn. Det kan ju ha att göra med att den kom först, det var bara jag som läste dem i fel ordning...

Överlag tycker jag faktiskt att kvinnliga svenska serietecknare är sjukt mycket roligare än manliga svenska dito!

4 kommentarer:

Sofia i Bokmilaskogen sa...

Jag rekommenderar seriealbumet "Vi håller på med en viktig grej" (2011) av Sara Hansson varmt, om du inte redan har läst. Det är vansinnigt bra! :)

enligt O sa...

Har fastnat för Åsa Grennvall, men instämmer också i hyllningen av Liv! Granér är också jag kluven till, men när det är bra är det verkligen förbannat bra!

Martina sa...

Sofie: Nej, har inte läst den än, jag började med de som fanns på jobbet. Men misstänker att Hansson finns på SB så jag ska nog beställa den därifrån. =)

enligt O: Grennvall hade vi också och jag kikade lite på nån av hennes böcker men jag vet inte... den såg inte så kul ut. Kanske ska ge den en chans ändå.

iso sa...

Grennvall gör inte humor, men bra som satan är det. Sjunde våningen är en av dom bästa böcker jag läst.