19 oktober 2009

Clive Cussler - Den förlorade staden

Den förlorade staden är den femte boken om NUMA:s Kurt Austin och hans trusty sidekick Joe Zavala (bok ett, två, tre och fyra) och det har nu gått tillräckligt lång tid för att jag ska uppskatta den totala icke-realismen i Clive Cusslers böcker (just dessa fem är dessutom författade tillsammans med Paul Kemprecos, som tydligen har skrivt ett gäng "underwater detective thrillers" på egen hand). Jag vill minnas att jag var lite övermätt på Cussler efter Vita döden.

Anyways. I Den förlorade staden försöker ytterligare en totalt vansinnig människa ta över världen men stoppas av team Austin/Zavala, med god hjälp av makarna Trout, och i vanlig ordning räddas planeten i sista stund från förintelse - denna gång faktiskt en ganska bokstavlig förintelse, eftersom det rör sig om en särskild sorts mördaralger som, om de fått föröka sig fritt, skulle ha tagit över världshaven och orsakat fiskdöd, världssvält etc.

Det hela har att göra med ett särskilt enzym som kan användas för att förlänga människans livslängd, samt de mer eller mindre lyckade experiment på mänskliga testobjekt som genomförs av samvetslösa vapenhandlare. In på scenen spurtar Austin och Zavala för att rädda dagen, givetvis tillsammans med Austins flamma för ögonblicket, arkeologen (strippan? med det namnet) Skye Labelle.

Nå ja. Underhållande är det iallafall, och ungefär lika utmanande att läsa som att äta sockervadd (fast det är faktiskt lite besvärligt att äta, man blir så kletig. Men ändå). Jag skulle bara vilja påpeka att vad någon berättat (utan att ha en säker källa att backa upp fakta med) inte räknas som vetenskapliga bevis, vad Skye Labelle än tycker om den saken.

2 kommentarer:

Maria sa...

Om jag skulle läsa en bok av Clive Cussler, vilken borde jag välja då? Pappa har en massa och jag är lite nyfiken. ;)

Martina sa...

Hm, tja, jag är ett stort fan av att börja från början även om böckerna kan läsas fristående - så "Den makedoniska höken" när det gäller Dirk Pitt-böckerna. Men om du inte tycker att det spelar nån roll vart i serien du börjar så rekommenderar jag "Isstaden" eller "Sahara", båda är väldigt spännande tycker jag.

Av Kurt Austin-böckerna är "Ormguden" först, och den är faktiskt riktigt bra också...

Oregon Files-böckerna med Juan Cabrillo har jag bara läst en av, "Den heliga stenen", och den gillade jag. Det var dock nummer två i den serien, jag väntar på en beställning med bland annat första boken, "Gyllene Buddha".

Lustigt nog så finns det två böcker av Clive Cussler som heter "Den heliga stenen" på svenska, den andra är en Dirk Pitt-bok och den har jag inte läst. (Och enligt Cussler själv så är det den boken, "Pacific Vortex!" på engelska, som är den första boken om Dirk Pitt, dvs. han skrev den först men den blev utgiven långt senare.)