20 oktober 2009

Tematrio - Omslag

Jag är hopplöst efter när det gäller tematrios, så jag kör helt enkelt på veckans:

Berätta om (och visa gärna bild på) tre bokomslag som du tycker är värda att titta lite extra på, kanske för att de väl passar innehållet, är vackra eller fula.
  • Nyss utlästa The Affinity Bridge (recension kommer) av George Mann har ett fantastiskt snyggt omslag som verkligen passar. Det är steampunk, viktorianska London och luftskepp för hela slanten. Det som inte syns på bilden är att omslaget faktiskt glittrar.
  • Även omslaget till Stephen Hunts The Kingdom Beyond the Waves är väldigt tjusigt. Här rör det sig också om steampunkinspirerad fantasy, men hur väl innehållet matchar omslaget vet jag inte för jag har inte kommit mig för att läsa boken än.
  • Mörkrets väg: en bekännelse av Michael Cox har ett underbart omslag, särskilt i den inbundna utgåvan som rentav har en mörkgrön, tygklädd rygg, så att det verkligen ser ut som en gammal bok. Inte heller den här boken har jag läst, men av baksidestexten att döma passar omslaget mycket bra till handlingen. Mörker, dimma, London, 1800-tal och så vidare.

7 kommentarer:

Lyrans Noblesser sa...

Snygga böcker, man jag måste få fråga vad steampunk är?

Emelie sa...

Jag tycker också att Stephen Hunts böcker är sjukt snygga, men jag har läst Court of the Air (boken innan Kingdom beyond the waves) och den var tyvärr en besvikelse...

Mörkrets väg är också snygg men lever enligt mig inte heller upp till förväntningarna man får av omslaget /:

Martina sa...

Lyran: Steampunk är en typ av science fiction där maskiner drivs av ånga istället för olja (därav steam). Den utspelar sig vanligen under den viktorianska perioden och utmärker sig av att det finns "nutida" uppfinningar som datorer etc., men det är en 1800-talsvariant av datorer - gjorda i mässing och med kugghjul, hålkort etc. Man färdas i luftskepp istället för flygplan osv. Jules Vernes böcker är exempel på "orginal-steampunk", många av hans idéer (ubåten Nautilus, rymdskeppet i Från jorden till månen etc.) är typiska för steampunk-genren.

http://en.wikipedia.org/wiki/Steampunk

Emelie: jag tycker inte att Court of the Air låter särskilt bra jag heller, men Kingdom Beyond the Waves gillar jag iallafall baksidestexten på så jag hoppas på att den ska vara bra - fast jag köpte den ju mest för omslagets skull. =)

Maria sa...

Snygga. Böckerna verkar intressanta också. :)

a-lo sa...

Fantastiskt snygga omslag måste jag säga. Speciellt Kingdom beyond the waves vill man ju läsa med en gång. Jag skulle nominera dem till Covers med en gång.

Lisa sa...

Detta är böcker jag aldrig skulle komma mig för att läsa men bokomslagen gör mig onekligen nyfiken..! Superfina!

Anonym sa...

Hej bokvänner. Vi är ett par studenter som skriver en forskningsrapport om läsplattor. Vi skulle vara oerhört tacksamma om ni tog er tiden att svara på ett par frågor i en enkät som kommer att användas som underlag för vår undersökning. Sprid gärna vidare länken till era vänner. Tack!

http://spreadsheets.google.com/viewform?formkey=dG5CMTNoS0RQUlpoZ183dmJaOUZQN0E6MA