7 oktober 2010

Tematrio - Titelmän

Det har varit titelkvinnor, denna vecka är det titelmän - rätt ska vara rätt! ;)

Alltså:

Berätta om tre romaner/noveller/texter med ett mansförnamn i titeln!
  • Gyles Brandreth - Oscar Wilde and the... (insert ett antal olika "the someting" här). Brandreth skriver en serie historiska deckare där Oscar Wilde leker Sherlock Holmes och Robert Sherard - en poet och författare som var god vän till den riktige Wilde - är Watson. Naturligtvis är Wilde i böckerna även god vän med Arthur Conan Doyle, som modellerar Holmes bror Mycroft efter Oscar. =)
  • Alex Haley - Malcolm X. En biografi över Malcolm X som var mycket intressant, iallafall när jag läste den för ett antal år sedan. Jag kanske borde läsa om den för att se om den förtfarande håller. (Jag har även läst Coretta Scott Kings biografi över sin make Martin Luther King, apropå ingenting. Den var också mycket intressant.)
  • Agatha Christie - Hercule Poirots jul. En av de få böckerna om Hercule Poirot där hans namn faktiskt finns med i titeln, om jag inte missminner mig. Om jag får för mig att läsa lite säsongsbetonat längre fram i vinter så är ju den här och Maria Langs Vitklädd med ljus i hår iallafall självklara val!

Inga kommentarer: